مقالات

انواع قالب تزریق پلاستیکی

قالب تزریق پلاستیک

مواد ترموپلاستیک با حرارت دیدن قابلیت تغییر شکل پیدا کرده و می توانند به فرم مورد نظر ما در بیایند. سپس با کاهش میزان حرارت سختی خود را بدست می آورند. این مواد بعد از مذاب شدن و تزریق، شکل محفظه قالب خود را می گیرند.

در روش قالب گیری تزریقی پلاستیک ماده ترموپلاست گرم محفظه قالب را پر می کند در این روش ماده ترموپلاست گرم و محفظه قالب سرد است که پس از تزریق مواد به شکل و فرم قالب در می آید و سخت می شود. مواد ترموپلاست بسیار بازیافت پذیر می باشند و می توانند تا چندین دفعه مورد بازیافت قرار گیرند و مورد استفاده قرار بگیرند.

مواد ترمو پلاستیک به صورت گرانول دانه یا پودر در دستگاه تزریق ریخته شده و محصول نهایی ار تولید می کند.

اجزای قالب تزریق پلاستیک

خرید پمپ هیدرولیک دنده ای

کاربرد های قالب گیری تزریق پلاستیک

قالب‌گیری تزریق پلاستیک روش برتر در تولید قطعات پلاستکی محسوب می‌شود که بسیار در جهان مورد استفاده می شود.

قالب‌های تزریق در تولید طیف وسیعی از محصولات مانند لوازم الکتریکی منزل، ظروف، درب بطری‌ها، اجزای داخلی خودروها و بیشتر محصولات پلاستیکی موجود، نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

برخورداری از قابلیت ساخت قطعات با قالب چند کویته و در حقیقت تولید همزمان چندین محصول در یک مدت، قالب‌گیری تزریق را به گزینه‌ای ایده‌آل جهت تولید حجم بالای محصولات بدل نموده است.

مزایا قالب‌گیری تزریق پلاستیک

دقت بالا، تکرار‌پذیری، طیف وسیع مواد مصرفی، هزینه نیروی‌کار کم، دورریز اندک و نیاز به ملزومات کم برای نهایی کردن محصولات پس از قالب‌گیری، همه و همه از مزایای قالب‌گیری تزریق پلاستیک محسوب می‌گردند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره تزریق پلاستیک، با کلیک بر روی لینک به مقاله آن مراجعه کنید.

معایب قالب‌گیری تزریق پلاستیک

از معایب آن نیز می‌توان به هزینه بالای ماشین‌ ابزار و نیاز به پیش‌نمونه  اشاره کرد. در طراحی قطعات تزریق پلاستیک می‌بایست نکات قالب‌گیری دقیقی را لحاظ نمود.

معمولا بیشتر هزینه اولیه صرف ساخت قالب تزریق پلاستیک می شود: ساخت یک قالب معمول از حدود ۲۰۰۰- ۵۰۰۰ دلار برای قالب های ساده و تیراژ های نسبتا پایین (بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰) شروع شده و می تواند برای قالب های تیراژ بالا تا ۱۰۰هزاردلار بالا رود.

قالب های تزریق پلاستیک معمولا با ماشین CNC از آلومینیوم یا استیل ساخته می شوند و سپس تا استانداردهای بالا پولیش، پرداخت و پست پروسس می شوند.

 به جز نگاتیو قطعه، قالب های تزریق پلاستیک قابلیت هایی مثل سیستم تزریق ، کانال های داخلی خنک کننده با آب و… را که به سرعت پروسه کمک می کنند در خود جای می دهند.

قالب تزریق پلاستیک

استعلام قیمت پمپ هیدرولیک پره ای

ساختمان قالب های تزریق پلاستیک

قالب های تزریق پلاستیک از نظر کلی به دونوع تقسیم می شوند:

1)  قالب های تزریق پلاستیک با راهگاه سرد

2) قالب های تزریق پلاستیک با راهگاه گرم

انواع قالب های تزریق پلاستیک از نظر ساختمانی

1) قالب های تزریق پلاستیک دو صفحه ای

2) قالبهای سه صفحه ای که تعداد صفحات قالب و خط جدایش آن ها بر اساس عواملی مانند تعداد حفره های قالب، شکل قطعه پلاستیکی،‌ نوع ماشین تزریق، نوع مواد مصرفی و سیستم خروجی هوا و … تعیین می شوند.

بیشتر بخوانید   سیستم هیدرولیک در هواپیما چه کاربردی دارد؟

بخش های قالب تزریق پلاستیک

1) بخش ثابت قالب (نیمه ثابت) که در این نیمه مواد گرم تزریقی پلاستیک تزریق می شوند.

2)بخش متحرک (نیمه محرک) که در قسمت متحرک ماشین تزریق بسته می شوند

و سیستم و مکانیزم بیرون اندازی قطعات اکثرادر آن قرار دارد.

قالب های پلاستیک های ترموست (باکالیت)

در این روش قالب در حالت سرد می باشد و مواد نیز سرد می باشد و بعد از تغذیه مواد، قالب را تحت  حرارت قرار می دهند و مواد شکل وفرم محفظه قالب را به خود می گیرد و سخت می شود. پلاستیک های ترموست یا دورپلاست ها تحت تاثیر فشار و حرارت 170 درجه سانتی گراد تولید می شوند. ابتدا نرم شده  و به حالت پلاستیک درمی آیند ولی بعد از مدتی سخت می شوند و خصوصیت اصلی این مواد آن است که پس از سخت شدن مجداً قابل نرم شدن و استفاده مجدد نیستند و در هیچ نوع ماده حلالی قابل حل نمی باشند و پس از سخت شدن، تغییرات شیمیایی فهمی درآنها روی می دهد. گروه پلاستیک های ترموست یا باکالیت یا گرما سخت ها بر اثر حرارت دیدن سخت می شوند و باعث تغییرات شیمیایی در این مواد می شوند که برآنها ترموست یا باکالیت می گویند.

انواع قالب های مواد ترموست (باکالیت)

در این نوع قالب مواد در محفظه قالب به مرور گرم و حرارت می بینند و بعد به داخل قالب گرم تغذیه می شوند و این مواد نرم شده شکل و فرم حفره و محفظه های قالب را ه بر اثر فشار قالب می گیرد و بر اثر تغییرات شیمیایی خنک و به بیرون قالب انداخته می شوند.

روش قالب گیری مواد ترموست

1) قالب گیری انتقالی: در این روش مواد از درون یک یا چند کانال، تحت فشار از میان محفظه بازدهی به داخل حفره قالب تزریق می شوند وقالب قبل از شروع کار جفت و بسته می شود.

2) قالب گیری تحت فشار: در روش قالب گیری تحت فشار پودر یا ساچمه ها یا قرص ها مواد در محفظه قالب ریخته می شود و با بسته شدن قالب، تحت فشار و حرارت فرم قطعه دلخواه را می گیرد.

3) قالب گیری تحت فشار پیستون: در روش قالب گیری تحت فشار پیستون مواد ترموست تحت فشار پیستون که شکل رویه قطعه کار را می سازد به درون محفظه و حفره قالب وارد می شود و تحت فشار وحرارت فرم لازم را می گیرد.

آناتومی یک قالب تزریق پلاستیک

ساده ترین قالب تزریق پلاستیک، قالب Straight-pull است.

اجزاء قالب تزریق پلاستیک Straight-pull

1) قسمت Cavity یا حفره

2) قسمت Core یا هسته

قالب هایی که در بالا نام بردیم از پر استفاده ترین قالب ها می باشند.

قالب تزریق پلاستیک

خرید هیدروموتور دنده ای

محدودیت های قالب تزریق پلاستیک Straight-pull

1) قطعه حتما باید روی هر طرف هندسه دوبعدی داشته و بیرون زدگی نداشته باشد.

2) اگر هندسه های پیچیده تری مدنظر است، لازم است از قالب هایی با هسته Side-Action یا  دیگر اینسرت ها استفاده شود.

هسته های Side-Action المان های متحرکی هستند که از بالا یا پایین وارد قالب شده و ساخت قسمت های بیرون زده را امکان پذیر می کنند.

دو قسمت یک قالب: ساید A و ساید B

قطعات تزریق پلاستیک دو طرف دارند: ساید A که مقابل حفره است (نیمه جلویی قالب) و ساید B که مقابل هسته(نیمه پشتی قالب) است.

تفاوت دو قسمت قالب ساید A  و ساید B

1) قسمت A معمولا ویژگی های ظاهری بهتری داشته و قسمت Cosmetic نامیده می شود. سطوح قسمت A نرم بوده و بافتی متناسب با طراحی شما خواهند داشت.

2) قسمت B معمولا شامل المان های سازی ای و پنهان قطعه (مثل ستون ها و…) می شود. به همین دلیل به این قسمت سایدِ کاربردی یا Functional می گویند. سایدِ B معمولا سطوح خشن تری دارد و جای پین های انژکتور روی آن دیده می شود.

بیشتر بخوانید   پمپ پلانجری چیست؟

فرآیند اکستروژن

مکانیزم کلی اکستروژن عبارت از یک مارپیچ که حرکت خود را از یک موتور و گیربکس می گیرد و در سیلندری که به وسیله گرمکن های خارجی گرم می شود حرکت می کند و مواد پلاستیکی بصورت دانه از قیف داخل دستگاه ریخته می شود. “این دستگاه ها به وسیله پمپ های هیدرولیکی یا هیدروموتورها مثل هیدروموتور پیستونی کار میکند که میتوانید از این سایت آنها را تهیه کنید.” بعد از ذوب شدن مواد و با فشار از درون فرم قالب عبور کرده و به مرور که سرد شد شکل فرم قالب را به خود می گیرد اشکال مختلف قطعات پلاستیکی در حالتهای توخالی و توپر را با این روش تولید می نمایند. مواد پلاستیکی به صورت پودر یا دانه (گرانول) در قیف دستگاه ریخته می شود.

مواد نرم و حرارت داده شده توسط مارپیچ و المنت های . دور سیلندر حالت ذوب گرفته و از داخل سوراخی . (فرمی) که شکل مقطع محصول تولیدی را دارد با فشار خارج می شود

بعد از خنک شدن فرم وحالت سوراخ (قالب) را می گیرد ، که برای تولید قطعاتی مانند سیم ها، میله ها، لوله ها، ورق هاو … استفاده می شود.

ترکیبی از عوامل جداکننده را بر سطح ماهیچه اسپری میکنند. این مواد سبب پیش‌گیری از چسبیدن قطعه به ماهیچه میشوند.

مراحل کار قالب تزریق پلاستیک

فرایندهایی که در دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید یک محصول رخ می دهد، شامل مراحل زیر است؛

1. قالب با گیره‌های نگهدارنده بسته می شود.

2. مقدار معینی مذاب که از ویسکوزیته و دمای مناسبی برخوردار است، تحت فشار زیاد به درون حفره‌ی قالب (cavity) تزریق می شود. این مقدار از پیش تعیین شده را شات مینامند.

3. پلاستیک در تماس با ناحیه سرد قالب جامد شده و شکل میگیرد. بر اثر سرد شدن پلاستیک، قطعه سخت و منقبض می شود. به منظور جبران انقباض احتمالی ناشی از سرد شدن، تزریق پلاستیک مذاب با فشار بالا ادامه مییابد.

4. در پایان کار گیره‌های نگهدارنده باز شده و سیستم پران فعال میشود. قطعه‌ی تولید شده با کمک پین‌های پران، از ماهیچه جدا میشود و برای شروع مجدد به حالت اولیه برمیگردد.

نکات مهم:

– مدت زمان جدایی و خروج قطعه از قالب باید محاسبه شود. پس از خروج قطعه، قالب برای تزریق شات بعدی بسته میشود.

– در طول مرحله‌ی سرد شدن، مقدار مواد مذاب موجود در کانال‌ها به سطح قطعه میچسبند. این مواد را میتوان با برش از سطح قطعه جدا نمود. این مواد بازیافتی را می توان با نسبت مناسبی با مواد اولیه ترکیب نمود و مجددا وارد چرخه‌ی تولید کرد.

سخن پایانی

قالب‌های تزریق پلاستیک با طراحی دقیق و ساخت با کیفیت بالا، امکان تولید قطعات با شکل و ابعاد مورد نظر را فراهم میکنند. انواع مختلفی از این قالب ها وجود دارد که در دسته بندی های متفاوتی قرار میگیرند و در این مقاله به آنها اشاره کردیم. انتخاب بهترین قالب تزریق پلاستیک نقش مهمی در بهبود کیفیت محصول، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید دارد.

صنعت هیدرولیک یک فروشگاه قطعات هیدرولیک است که این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده تا انواع لوازم هیدرولیکی مانند پمپ هیدرولیک صنعتی و یا انواع هیدروموتور را به صورت اینترنتی خریداری نمایید. جهت مشاهده محصولات به دسته بندی های موجود در منوی سایت مراجعه کنید.

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =