مقالات

کاربرد های پمپ هیدرولیک

کاربرد های پمپ هیدرولیک در انواع ماشین‌آلات عمرانی، راه‌سازی، کشاورزی، معدنی و دستگاه های پلاستیک‌سازی و پرس و انواع یونیت های هیدرولیک جهت تامین دبی مورد نیاز سیستم استفاده می‌شود.

عوامل موثر و اصلی در انتخاب انواع پمپ عبارت اند از :

حداکثر فشار کاری قابلیت دسترسی و تعویض اجزاء

حداکثر دبی خروجی نگهداری و قطعات یدکی

نوع کنترل سرعت محرک

نوع سیال سر و صدا

اندازه و وزن تلرانس‌های مورد نیاز

بازده قیمت


برای انتخاب، آشنایی، خرید و فروش کاربری های پمپ هیدرولیک موجود در بازار با فروشگاه صنعت هیدرولیک نماینده فروش پمپ‌های هیدرولیک صنعتی و راهسازی تماس حاصل نمایید

شماره تماس: 66683260


کاربرد های پمپ هیدرولیک حداکثر فشار کاری
حداکثر فشار کاری با مشخص شدن قدرت مورد نیاز مدار تعیین می‌گردد. به طور کلی فشار کاری بالاتر ، قیمت بیشتر اجزا و کاهش قابلیت انتخاب آنها سبب می‌گردد. ولی در عین حال برای یک سیستم مشخص ، استفاده از پمپ کوچک‌تر ( در نتیجه کاهش نیاز به دبی زیاد ) لوله‌های با قطر کمتر و نیاز اجزاء کوچکتر دیگر را در پی خواهد داشت.

یکی از اشکالات بوجود آمده در فشار کاری بالا ، اثرات مخربی است که قابلیت تراکم‌پذیری سیال در سیستم‌های کنترل دقیق بوجود می‌آورد.

کاربرد های پمپ هیدرولیک دبی خروجی
یکی ازمعیار انتخاب پمپ هیدرولیک ، قابلیت تامین دبی مورد نیاز مدار می‌باشد. در صورت ثابت بودن دبی، می‌توان پمپ با جابجایی ثابت انتخاب نمود. ولی هنگامیکه مدار در عملکرد خود به چند دبی متفاوت نیاز داشته باشد، سیستم پمپاژ متشکل از چند پمپ، کارایی مناسبی دارد. هنگام نیاز به تغییرات کوچک دبی، از پمپ با جابجایی متغیر استفاده می‌شود چنانچه محدوده وسیعی از تغییرات مورد نیاز باشد، مدار مجهز به انبار بهترین انتخاب است.

کاربرد های پمپ هیدرولیک ظرفیت خروجی پمپ‌ها به تغییرات لزجت در اثر تغییرات دما و فشار و میزان نشتی بوجود آمده در اثر سایش اجزاء پمپ بستگی دارد. معمولا ظرفیت انتخابی پمپ، 10% بالاتر از مقدار محاسبه شده در نظر گرفته می‌شود. پمپ‌ها از نظر دبی خروجی در محدوده وسیعی از 1lit/min تا 1000lit/min و بالاتر قابل دسترس هستند.

نوع انتخاب
انتخاب نوع کنترل پمپ به مشخصات مدار بستگی دارد.

کاربرد های پمپ هیدرولیک سرعت محرک پمپ
محور اکثر پمپ‌ها مستقیما توسط موتور الکتریکی یا موتور احتراق داخلی به چرخش در می‌آید. میزان دبی خروجی با سرعت گردش محور ورودی متناسب است. حداقل و حداکثر سرعت محور توسط سازنده تعیین می‌گردد. سرعت بالاتر محور پمپ، عمر کوتاه‌تر آنرا به دنبال خواهد داشت.

کاربرد های پمپ هیدرولیک نوع سیال
در طراحی پمپ‌ها محدوده خاصی از لزجت سیال در نظر گرفته می‌شود. روغن‌های معدنی با لزجت لازم برای عملکرد رضایت بخش بیشتر پمپ‌ها مناسب می‌باشند. سیالات مشتق از آب علاوه‌بر آنکه قابلیت روغن‌کاری یاتاقان‌ها و اجزاء متحرک را ندارند کاهش عمر پمپ را نیز موجب می‌گردند.

کاربرد های پمپ هیدرولیک آلودگی سیال
هرگونه آلودگی سیال موجب آسیب رسیدن به پمپ می‌شود. پمپ‌های دقیق با تلرانس‌های ظریف، حساسیت بیشتری به آلودگی دارند. در صورت نیاز به پمپ نمودن سیال آلوده، بایستی در انتخاب پمپ مناسب دقت لازم به عمل آید. ولی به هر حال باید از صافی‌های مناسب نیز در مسیر خط مکش پمپ استفاده نمود. در حالت استفاده از پمپ‌های دقیق باید به توصیه‌های سازنده پمپ در مورد نحوه فیلتر نمودن سیال توجه نمود.

کاربرد های پمپ هیدرولیک سر و صدا
از دیگر عوامل موثر در معیار انتخاب پمپ هیدرولیک ، سر و صدا بوده که بر حسب واحد دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شوند. به طور معمول افزایش سر و صدا در پمپ بیانگر افزایش در سائیدگی و خرابی اجزاء آن است. اما باید توجه نمود که صدای ایجاد شده صرفا صدای پمپ نبوده بلکه شامل ارتعاش و ضربان‌های بوجود آمده توسط سیال نیز می‌گردد. پمپ‌ها به دلیل ابعاد کوچک به تنهایی دارای سر و صدای زیادی نمی‌باشند ولی صدای ناشی از ضربان‌های پمپ در اجزاء بزرگتر نظیر شیلنگ‌ها، انباره، موتور الکتریکی و … بصورت تقویت شده به گوش می‌رسد.
پمپ‌های با جابجایی ثابت به دلیل ساختمان ثابت و صلب‌تر دارای صدای کمتری نسبت به نوع جابجایی متغیر می‌باشند. لازم به ذکر است که چگونگی نصب اجزاء ، نحوه کنترل فشار و گلوگاه‌های عبور سیال نیز بر میزان سر و صدا اثر بسزایی داشته و بطور کلی صدای ایجاد شده با افزایش سرعت و فشار افزایش می‌یابد.

کاربرد های پمپ هیدرولیک جهت کاهش سر و صدا، استفاده از سرعت دورانی پایین‌تر ( 1000 تا 2000 rpm ) و انتخاب ترکیب مناسبی از ابعاد و فشار جهت تامین توان مورد نیاز توصیه می‌گردد.

دلیل دیگر ایجاد سر و صدا، کاویتاسیون بوده که در اثر ورود حباب‌های هوا به داخل سیال هیدرولیک بوجود می‌آید. پمپ‌ها به منظور استفاده از سیال غیر قابل تراکم طراحی می‌شوند و ورود حباب‌های هوا حتی به میزان کمتر از یک درصد حجم، تاثیر زیادی در افزایش تراکم‌پذیری سیال به جای گذارده و موجب عملکرد پر سر و صدای پمپ می‌گردد. هنگامیکه مکش در ورودی پمپ افزایش یافته و سطح فشار به پایین‌تر از فشار بخار سیال برسد ( معمولا حدود 5 psi مکش ) حباب‌های هوا در محدوده کم فشار ( ورود پمپ ) تشکیل شده و در هنگام رسیدن به ناحیه پر فشار ( خروجی ) ترکیده و ایجاد نیروهای انفجاری و اغتشاش و سر و صدا می‌کنند. این عمر کوتاه شدن عمر پمپ را نیز به همراه دارد.

 

کاربرد های پمپ هیدرولیک جهت حفاظت پمپ در مقابل کاویتاسیون و بالاتر نگاه داشتن فشار، از فشار اشباع سیال در ورودی پمپ، رعایت موارد زیر الزامی است :

1. سرعت خط مکش کمتر از 5tf/cc در نظر گرفته شود.

2. خطوط ورودی پمپ حتی‌الامکان کوتاه انتخاب شوند.

3. از حداقل اتصالات در خط ورودی استفاده شود.

4. پمپ حتی‌الامکان نزدیک به مخزن نصب گردد.

5. از فیلترهای با افت فشار کم و شاخص آلودگی استفاده شود تا در موقع کثیف شدن اقدام به تعویض گردد.

6. از روغن مناسب، معرفی شده توسط سازده استفاده شود.

به دلیل افزایش حباب‌های هوا در اثر افزایش دما، دمای روغن باید بین 120F تا 150F نگه داشته شود تا ضمن تامین محدوده مناسب از نظر لزجت، مقاومت لازم نیز در برابر ایجاد حباب‌های هوا وجود داشته باشد.


برای انتخاب، آشنایی، خرید و فروش انواع پمپ هیدرولیک موجود در بازار با فروشگاه صنعت هیدرولیک نماینده فروش پمپ‌های هیدرولیک صنعتی و راهسازی تماس حاصل نمایید

شماره تماس: 66683260


پمپ هیدرولیک (به انگلیسی: Hydraulic pump) وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیکی دبی ایجاد می‌کند. پمپ‌ها یکی از دو بخش اصلی محرک اولیه سامانه‌های هیدرولیک هستند (بخش دیگر الکتروموتور یا موتور احتراقی است که توان ورودی پمپ را تأمین می‌کند).توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد.در هیدرولیک صنعتی، پمپ سیال هیدرولیک تحت فشار را جاری می‌کند. نوع آبی پمپ‌های هیدرولیک، با استفاده ازانرژی جنبشی آب در جریان، به آن نیرو وارد کرده و آب را به سطح بالاتری انتقال می‌دهد. در هر سیستمی قسمتی وجود دارد که قلب سیستم نام گرفته است که بدون وجود آن، سیستم از کار می افتد. در یک مدار هیدرولیکی این پمپ است که اگر از کار بیفتد سایر اجزای سیستم هم قادر به ادامه فعالیت نمی باشند.

برخلاف بعضی از تعاریف اشتباه پمپ در مدار فشار ایجاد نمی کند و وظیفه آن تولید و به جریان انداختن مایع مورد نظر ما می باشد.

نقش و کاربرد پمپ در سامانه‌های هیدرولیکی

سامانه‌های آبی

از پمپ‌های هیدرولیکی در سامانه‌های هیدرودینامیکی برای انتقال آب آشامیدنی، آبیاری انتقال فاضلاب، گرداندن آب سرد و گرم در سامانه‌ها برای خنک‌کاری و انتقال مواد شیمیایی اسیدی و بازی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها ممکن است برای انتقال مواد جامدی مانند گرد و غبار، پودر و شن نیز استفاده شود.

هیدرولیک صنعتی

تصور اشتباهی که در میان بسیاری وجود دارد این است که پمپ در مدار ایجاد فشار می‌کند. در حالی که بر خلاف این تصور غلط، عامل ایجاد فشار در سامانه هیدرولیک مقاومت در برابر جریان سیال هیدرولیکی و باری است که روی سامانه اعمال می‌شود. پمپ تنها جریان سیال را ایجاد می‌کند و این سیال بدون وجود بار در سیستم به هیچ وجه فشارش بالا نمی‌رود.

پارامترها

پارامترهای مهم یک پمپ شدت جریان و فشار هستند.

شدت جریان

شدت جریان پمپ، خروجی یا دهش پمپ عبارتست از حجم سیالی که در واحد زمان از خود خارج می‌کند. شدت جریان یک پمپ وابسته به حجم جابه‌جایی پمپ و سرعت گردش شفت آن است.

بیشتر بخوانید   پرکاربردترین پمپ های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی

شدت جریان از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

فشار

فشار یک پمپ حداکثر فشاری است که می‌تواند در آن کار کند.

 


نوع پمپ فشار کاری
(بار)
شدت جریان
(لیتر بر دقیقه)
حداکثر عادی عادی حداکثر
چرخدنده‌ای خارجی ۳۰۰ ۱۷۰ ۷۶۰ ۰٫۲۵
چرخدنده‌ای داخلی یک‌مرحله‌ای ۲۱۰ ۱۰۰
چندمرحله‌ای ۳۰۰ ۲۰۰ ۷۴۰ ۰٫۶
پره‌ای بالانس ۱۷۵ ۱۰۰ ۶۲۰ ۲
با جبران‌کننده فشار ۱۷۵ ۱۰۰ ۳۶۰ ۶
روتور بادامکی ۱۷۵ ۱۲۰ ۴۰۰ ۱
پیستونی محوری با صفحه زاویه‌گیر باصفحات شیردار ۳۵۰ ۲۰۰ ۶۰۰ ۰٫۷
با شیر سوپاپی ۷۰۰ ۳۵۰ ۷۶۰ ۱
با جابجایی متغیر ۳۵۰ ۲۰۰ ۱۴۵۰ ۱
پیستونی محوری با محور خمیده جابجایی ثابت ۳۵۰ ۳۰۰ ۳۵۰۰ ۷٫۵
جابجایی متغیر ۳۵۰ ۲۱۰ ۳۵۰۰ ۱۷
پیستونی شعاعی جابجایی ثابت ۱۷۲۰ ۳۰۰ ۱۰۰۰ ۰٫۳
جابجایی متغیر ۳۵۰ ۱۷۵ ۵۸۰ ۱
پلانجر ۱۰۰۰ ۴۰۰ ۶۰۰ ۰٫۱

 


جهت دریافت مشاوره، خدمات و اطلاعات تکمیلی لطفا با فروشگاه صنعت هیدرولیک نمایندگی فروش محصولات و قطعات هیدرولیکی تماس حاصل نمایید

۶۶۶۸۳۲۶۰


انواع

پمپ‌ها بسته به نوع سامانه‌ای که در آن قرار دارند به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی نامثبت.

جابه‌جایی مثبت

در سامانه‌های هیدرو استاتیک از پمپ‌های با جابه‌جایی مثبت استفاده می‌شود: در این پمپ‌ها با استفاده از باز شدن ناگهانی یک حفره، در آن حفره مکش ایجاد می‌شود و فشار هوا سیال هیدرولیک را به داخل حفره می‌راند. سپس حفره بسته می‌شود و سیال مقابل دهانه خروجی حبس می‌شود و با ورود سیال جدید از ورودی پمپ شارژ شده و تا دوباره این سیکل تکرار شود. (یک سیکل کاری پمپ) معمولاً هر سیکل معادل یک دور چرخش شفت است. با توجه به سازوکار این پمپ‌ها، قطعات آن‌ها نسبت به هم آب‌بندی هستند و نشتی سیال میان آن‌ها خیلی کم است. اگرچه در فشارهای بالا نشتی رخ می‌دهد که مطلوب نیست.

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت ۳ نوع اصلی دارند: چرخدنده‌ای، پره‌ای و پیستونی.

چرخ دنده‌ای

پمپ چرخ دنده‌ ای داخلی

یک چرخدنده محرک خارجی درون یک چرخدنده حلقه‌ای داخلی قرار گرفته‌است. وقتی چرخدنده‌ها می‌چرخند دندانه‌ها از هم دور می‌شوند و مکش اتفاق می‌افتد و سیال وارد پمپ می‌شود. چرخدنده‌ها دیواره‌ای هلالی‌شکل آب‌بندی می‌شوند. این پمپ‌ها کم‌بازده‌ترین نوع پمپ‌های هیدرولیک هستند اما تحمل خوبی در برابر آلودگی سیال هیدرولیک دارند (به دلیل لقی بیشتر نسبت به دیگر انواع). بیشینه فشار کاری این پمپ‌ها ۱۴۰ تا ۲۰۰ بار می‌باشد و حجم‌شان غیرقابل‌تنظیم است.

پمپ چرخ دنده‌ ای خارجی

از دو چرخدنده درگیر با هم تشکیل‌شده‌است. شفت متحرک با خاری به چرخدنده محرک متصل است و دیگر چرخدنده هرزگرد می‌باشد. با چرخش چرخدنده محرک چرخدنده هرزگرد هم که با آن درگیر است می‌چرخد و در قسمت دهانه که دندانه‌های چرخدنده‌ها از هم دور می‌شوند حفره ایجاد شده و مکش رخ می‌دهد تا سیال وارد پمپ شود. فضای خالی بین دندانه‌های چرخان سیال را به سمت دهانه خروجی هدایت می‌کند. آب‌بندی این پمپ‌ها نباید به سیال اجازه دهد از مسیر دیگری غیر از دندانه‌های چرخدنده‌ها از پمپ خارج شود.


پره‌ای

پمپ پره‌ای از ۲ قسمت عمده بدنه و روتور تشکیل شده‌است. پره‌های پمپ در شیارهای روتور جای دارند و به صورت شعاعی می‌لغزند. روتور نیز که با خار به شفت متصل است با آن می‌چرخد و بدین ترتیب پره‌ها با نیروی گریز از مرکز به دیواره بدنه می‌چسبند. چون روتور نسبت به بدنه خارج از مرکز است، در فضای ایجادشده بین پره و بدنه در هنگام چرخش فضای خالی ایجاد می‌شود و مکش رخ می‌دهد (ورود سیال به پمپ). پره‌ها سیال را به سمت دهانه خروجی پمپ هدایت می‌کنند.

پمپ پره ای غیربالانس

حجم جابجایی این پمپ‌ها قابل تنظیم بوده و بنابراین شدت جریان آن‌ها ثابت نیست. این کار با جابجا نبودن مرکز روتور و در واقع تعیین میزان عدم هم‌محوری روتور و بدنه انجام می‌شود. چون در این پمپ‌ها، محفظه‌های تحت فشار در یک طرف شفت قرار دارند، دریچه خروجی همواره تحت فشار است و دریچه ورودی مکش می‌کند بنابراین در پمپ عدم تعادل ایجاد می‌شود و ارتعاش می‌کند. این ارتعاش ناخواسته به یاتاقان شفت نیرویی دائمی در یک جهت وارد می‌کند که در سرعت‌های بالا سایش زیادی ایجاد می‌کند. به همین دلیل این پمپ‌ها فقط در فشارهای پایین مناسب هستند. این پمپ‌ها معمولاً در فشارهای ۳۵ تا ۱۴۰ بار کار می‌کنند.

بالانس
پمپ پره ای بالانس

بدنه این پمپ‌ها بیضوی است و به جای یک دهانه ورودی و یک دهانه خروجی، ۲ ورودی و ۲ خروجی دارد (گاه دریچه‌های ورودی در هم ادغام می‌شوند). بدین ترتیب نیروی واردشده به شفت متعادل می‌شود و دیگر ارتعاش قابل توجهی وجود ندارد؛ لذا پمپ‌های بالانس نسبت به پمپ‌های غیربالانس فشار بالاتری را می‌توانند تحمل نمایند که تا ۲۸۰ بار نیز می‌رسد.


پیستونی

در این پمپ‌ها از سامانه متداول سیلندر و پیستون استفاده می‌شود. در یک سیلندر و پیستون ساده، با حرکت پیستون در پشت آن مکش ایجاد می‌شود و در جلوی آن سیال به جلو رانده می‌شود. به دلیل ذات حرکت رفت و برگشتی، به جریان انداختن سیال به صورت پالسی و ناپیوسته است. البته از این پمپ‌های ابتدایی تنها در سامانه‌های دستی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها گران‌ترین و مرغوب‌ترین نوع پمپ‌های هیدرولیک هستند و می‌توانند فشاری تا ۷۰۰ بار را نیز تحمل نمایند. دلیل این امر انطباق تنگ سیلندر و پیستون است که البته آن را در برابر آلودگی‌های سیال بسیار حساس می‌کند.

پمپ پیستونی شعاعی: پیستون‌ها در پایین بسته می‌شوند و در بالا باز می‌شوند.

 

پیستون‌ها نسبت شفت به حالت شعاعی قرار گرفته‌اند و با چرخش شفت، پیستون‌ها باز و بسته می‌شوند. سیلندرها یه صورت خارج از مرکز هستند و با نیروی گریز از مرکز حرکت رفت و برگشتی تأمین می‌شود.
محوری

چند پیستون دارد و این پیستون‌ها به صورت موازی با هم در راستای یک محور قرار دارند. سطح مقطع پیستون‌ها در پیرامون محور اصلی پمپ روی محیط یک داره قرار می‌گیرد و با گردش محور اصلی پمپ پیستون‌ها به حرکت درمی‌آیند. با تنظیم زاویه صفحه پشت پیستون‌ها که کورس آن‌ها را تغییر می‌دهد می‌توان حجم جابجایی پمپ (و در نتیجه شدت جریان آن) را تغییر داد، البته به شرطی که چنین سازوکاری در آن تعبیه شده‌باشد. در بعضی موارد محور پیستون‌ها خمیده‌است، در این صورت حجم جابجایی قابل‌تغییر نیست.

جابه‌جایی نامثبت

در سامانه‌های هیدرو دینامیک  از پمپ‌های با جابه‌جایی نامثبت استفاده می‌شود: این پمپ‌ها با چرخش سریع یک پروانه سیال را با نیروی گریز از مرکز به سمت دهانه خروجی پمپ پرتاب می‌کند. برخلاف پمپ‌ها جابجایی مثبت، این پمپ‌ها قطعاتشان آب‌بندی نیستند و با افزایش فشار نشتی زیادی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین این پمپ‌ها نمی‌توانند سیال را به خودیِ خود پمپاژ کنند چون مکشی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود تا سیال را درون خود بکشند (سیال باید به دریچه ورودی آن‌ها به نحوی دیگر وارد شود). یکی از راه‌حل‌های رایج در طراحی این پمپ‌ها، قرار دادن دهانه ورودی پمپ در ارتفاعی پایین‌تر از سطح سیال درون مخزن یا تانک است تا سیال با وارد شدن نیروی گرانش، خودبه‌خود وارد پمپ شود. این پمپ‌ها ارزان هستند و به دلیل عدم درگیری قطعات‌شان می‌توانند سیالات غیرهیدرولیکی مانند آب را هم پمپاژ کنند. یکی از انواع شاخص این پمپ‌ها، پمپ‌های پروانه‌ای هستند.

سایر پمپ‌ها

تعدادی از پمپ‌های هیدرولیکی در دسته‌بندی جابه‌جایی مثبت و نامثبت نمی‌گنجند، چرا که اصولاً اساس کار متفاوتی دارند. وجه مشترک تمام این پمپ‌ها این است که اجزای متحرک، دوار یا رفت‌وبرگشتی ندارند. بازده همه این پمپ‌ها کم است اما به دلیل اهمیتی که دارند از کم‌بازدهی آن‌ها صرف‌نظر می‌شود. هزینه اولیه و هزینه تعمیر و نگهداری این پمپ‌ها نیز پایین است.

 

تصویر یک پمپ هیدرولیکی بخار که در کتابی به سال ۱۹۰۵ چاپ شده‌است.

کاربردهای هیدرولیک
پمپ ضربه‌ای

در این پمپ‌ها از پدیده ضربه قوچ آب ستفاده می‌شود. تنها بخش مکانیکی این پمپ‌ها شیر است و بقیه اجزای آن یک سامانه هیدرولیکی دیگر است. این پمپ یک محفظه دارد که ۲ شیر دارد. بر اثر بسته‌شدن ناگهانی شیر، فشار بالایی ایجاد می‌شود که با این فشار آب به ارتفاع‌های بالاتر برده می‌شود. بازده این پمپ‌ها حداکثر بین ۷۵٪ تا ۹۰٪ است.

پمپ جت

در پمپ جت، بازدهی به توان آب فشار بالا بستگی دارد، که با کمک آن آب یا گاز را می‌توان جابجاکرد. در این پمپ‌ها آبی با فشار بالا از یک افشانه خارج می‌شود که سرعت بالایی هم دارد. سرعت دهانه خروجی افشانه به حدی بالا می‌رود که در بیرون آن ایجاد مکش کند و در مجرای دیگری ایجاد جریان کند. بازدهی این پمپ‌ها حدوداً ۴۳٪ است و از لحاظ تئوری هم نمی‌تواند بیش از ۵۰٪ شود.

پمپ تزریقی

در این پمپ به‌جای آب با فشار بالایی که در پمپ جت استفاده می‌شد، از بخار آب استفاده می‌شود و کاربردش در تغذیه دیگ بخار  است، به همین دلیل ساختمان این پمپ با پمپ جت تفاوت‌هایی دارد. چگالی کم بخار آب و ظرفیت گرمایی آن که به انرژی جنبشی بدل شده، می‌تواند سرعت‌های بالایی را ایجاد کند.

پمپ هوایی
بیشتر بخوانید   پمپ دبی متغیر چیست؟ مکانیزم عملکرد این پمپ ها چگونه است؟

در پمپ‌های هوایی هوای خروجی از یک کمپرسور وارد پمپ می‌شود و حباب‌های هوا ذرات آب را همراه خود می‌برند. جریان هنگامی آغاز می‌شود که مقدار مشخصی هوا را به‌کار ببریم و اگر بخواهیم برای دبی آب زیادی این پمپ را استفاده کنیم، کار آن از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه نخواهد بود بنابراین کاربرد این پمپ‌ها در موارد خاص و محدودی است. از آنجا که مخلوط آب و هوا در این فرایند مخلوط ناهمگن است، مدلسازی فرایند آن دشوار است. دربارهٔ چگونگی بازدهی این پمپ‌ها نظریه واحدی مورد قبول محققان نیست.

 

جهت دریافت مشاوره، خدمات و اطلاعات تکمیلی لطفا با فروشگاه صنعت هیدرولیک نمایندگی فروش محصولات و قطعات هیدرولیکی تماس حاصل نمایید

۶۶۶۸۳۲۶۰

پمپ هیدرولیک : کاربرد های پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک یا مولد انرژی ، با ایجاد جریان پرفشار در مدار ، سطح انرژی سیال را بالا می‌برد. این فشار توسط پمپ خلق نمی‌شود بلکه از آنجا که جریان سیال در مدار باید بر بارهای مقاوم عمل‌کننده‌ ها فائق آید، فشار جریان سیال افزایش می‌یابد. بنابراین پمپ جریان کم‌فشار را از مخزن می‌گیرد و به جریان پرفشار در خطوط سمت تخلیه و یا در عمل‌کننده‌ها تبدیل می‌کند.

پمپ هیدرولیک گاهی انرژی خود را از موتورهای احتراقی و عمدتاً از موتورهای الکتریکی می‌گیرد. موتورهای الکتریکی به کار رفته، اغلب موتورهای جریان متناوب سنکرون‌ اند. محدوده سرعت این موتورها اغلب ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه است. در بعضی‌ از پمپ‌ ها همانند پمپ فرمان هیدرولیک ، این سرعت ممکن است تا rpm 3600 افزایش یابد. در کابردهای هوایی و فضایی، پمپ‌هایی با سرعت rpm 2000 به کار می‌رود. در سیستم‌های متحرک (mobile) و جاهایی که کمیت وزن و حجم پمپ مهم است، معمولاً از واحدهای کوچک با سرعت بالا استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت مباحث هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک در هیدرولیک صنعتی به بررسی اجمالی آنها می‌پردازیم.

سیستم هیدرودینامیک :

در سیستم هیدرودینامیک از انرژی جنبش سیال برای انجام کار استفاده می‌شود. این مورد در کوپلینگ ، مبدل‌های گشتاور و جعبه‌ دنده‌های خودکار به کار می‌رود. در سیستم‌های هیدرودینامیک ، سیال مورد استفاده باید دارای گرادیان سرعت باشد و به صورت پرتابی و برخوردی ، انرژی خود را منتقل کند. به همین دلیل در سیستم‌ های هیدرودینامیک ، فشار جریان سیال مورد استفاده کم است. از خصوصیات بارز دستگاه‌ های هیدرودینامیک سرعت کاری زیاد و حجم بزرگ آنهاست.

سیستم هیدرواستاتیک :

در سیستم‌های هیدرواستاتیک از انرژی پتانسیل یا انرژی ذخیره‌ای سیال برای انجام ذخیره‌ ای سیال برای انجام کار استفاده می‌شود. به عبارت دیگر در سیستم ‌های هیدرواستاتیک ، کار توسط فشار سیال ، انجام می‌شود. اغلب سیستم‌های هیدرولیک موجود ، هیدرواستاتیکی هستند. از مزایای سیستم‌های هیدرواستاتیک نسبت به هیدرودینامیک می‌توان کنترل ‌پذیری آسان، انتقال به دوردست و ایجاد سرعت ، گشتاور ، توان ترمزی خروجی ثابت بدون وابستگی به لزوم ثابت بوده بار، انتخاب سرعت معین، و قابلیت معکوس شدن سیستم را نام برد.

طبقه‌بندی پمپ هیدرولیک :

پمپ‌ هیدرولیک ممکن است براساس کاربرد ، جنس مواد ، سیال که باید منتقل کنند ، و یا حتی براساس جهت قرار گرفتن آنها در فضا ، تقسیم‌بندی شوند. تقسیم‌ بندی‌ های ارائه شده در این بخش ، فقط به خود پمپ هیدرولیک و ساختمان و ماهیت رانش سیال مرتبط است و هیچ ارتباطی به سیستم ‌های خارجی و ملاحظات جنبی مربوط به پمپ و یا حتی جنس مواد ندارد.

براساس این تقسیم‌ بندی پمپ‌ها به دو دسته اساسی تقسیم می‌شود :

۱- پمپ ‌های دینامیکی یا جابجایی نا مثبت    ۲- پمپ‌ های جابجایی مثبت

پمپ‌ های دینامیکی (جابجایی نامثبت) :

پمپ هیدرولیک دینامیکی یا جابجایی نامثبت ، انرژی به صورت جنبشی و با افزایش گرادیان سرعت، در دهانه خروجی پمپ هیدرولیک به سیال داده می‌شود. در ادامه مسیر، گرادیان سرعت کاهش می ‌یابد و به گرادیان فشار تبدیل می‌شود. افزایش فشار عمدتاً با استفاده از واگرایی جریان و افزایش مقطع عبور آن ، مثل حلزونی پمپ ‌های گریز از مرکز و یا با استفاده از تیغه‌های واگرایی یا استاتور ، صورت می‌گیرد.

این گروه از پمپ‌ هیدرولیک شامل دو زیرگروه عمده یعنی پمپ‌ های گریز از مرکز و پمپ‌ های با اثر ویژه است. در پمپ‌ های هیدرولیک گریز از مرکز، با افزایش فشار کاری  ، دبی پمپ کاهش می‌یابد. هنگامی که دهانه خروجی پمپ هیدرولیک کاملاً مسدود شود پمپ عملاً به حالت stall off یا توقف تخلیه می ‌رسد و میزان دبی خروجی پمپ ، صفر می‌شود. در این حالت سیال در محفظه پمپ هیدرولیک و در میان پره‌ها جریان هرزگرد دارد.

مشخصه عمده پمپ ‌های هیدرولیک گریز از مرکز کاربرد آنها در فشارهای پایین و دبی بالا است.

مزیت‌های پمپ گریز از مرکز عبارتند از : هزینه ساخت و نگهداری کم ، راحتی کار ، قابلیت اعتماد بالا ، فاکتورهای نگهداری پایین ، سروصدای کم ، توانایی پمپ کردن تقریباً همة انواع سیال بدون خرابی اجزای داخلی ، و عدم نیاز به تولرانس‌های داخلی دقیق. در پمپ‌ جابجایی نامثبت از اصل اینرسی یا قانون اول نیوتن برای جلو راندن سیال استفاده می‌شود. همان‌طور که اشاره شد ، پمپ‌های جابجایی نامثبت به طور وسیعی برای فشارهای پایین و دبی بالا، حداکثر تا  (تقریباً bar 41) به کار می‌روند.

پیشرفت ‌های اخیر، این فشار حداکثر را تا  (تقریباً bar 70) افزایش داده است. اتاقک یا محفظه پمپ‌ های جابجایی نامثبت متصل و پیوسته است و ورودی و خروجی به یکدیگر راه دارند، بنابراین با افزایش فشار در سیستم ، سیال در محفظه‌ پمپ ، دوران می‌کند.

در پمپ ‌های گریز از مرکز ، به سیال ، اینرسی چرخشی در حالی که با جریان محوری پروانه ‌ای ، اینرسی انتقالی داده می‌شود. در این پمپ ‌ها حجم سیال پمپ‌ شده به سرعت اجزای چرخشی و مقاومت یا فشاری که پمپ باید بر آن فائق آید، بستگی دارد.

در پمپ ‌های گریز از مرکز با جریان محوری یا پمپ ‌های محوری پروانه ‌ای، سیال به صورت محوری و توسط عمل انتقال بسته ‌ای به جلو رانده می‌شود. از این گونه پمپ‌ ها در توزیع آب در شبکه لوله‌ها و افزایش فشار خط استفاده می‌شود.

در پمپ ‌های گریز از مرکز با سری کردن چند طبقه از پمپ ‌های ساده چند مرحله‌ای یا چند طبقه ساخته می‌شود که اگر نرخ جریان در همة‌ واحدها یکسان باشد، یعنی محور آنها مشترک باشد، فشار و نهایتاً هد خروجی ، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

نحوه تحریک پمپ های گریز از مرکز :

به دلیل اتصال سمت خروجی و ورودی در پمپ هیدرولیک گریز از مرکز ، این نوع پمپ معمولاً خود تحریک یا خود پرشونده نیست و باید در وضعیتی زیر سطح آزاد سیال یا درون مخزن قرار گیرد یا اینکه برای شروع پمپاژ ، تحریک انجام شود.

کاربرد پمپ‌ های گریز از مرکز و کلاً پمپ‌های جابجایی نامثبت بیشتر به عنوان پمپ کمکی یا پمپ تغذیه‌ برای ایجاد هد مثبت در ورودی پمپ‌های اصلی مدار و یا برای انتقال سیال و در سیستم‌های تهویه و تبرید است.

پمپ ‌های هیدرولیک جابجایی یا جابجایی مثبت :

در این تقسیم ‌بندی پمپ های جابجایی مثبت به دو گروه اصلی رفت و برگشتی و چرخشی و زیرگروه های فرعی آنها ، تقسیم می‌شود. در عین حال در تقسیم بندی ، جزء پمپ های اصلی در هیدرولیک است.

اساس کار پمپ های جابجایی مثبت ، اعمال متناوب نیروی رانش به بسته‌های مجزای سیال محبوس شده در فضای بین تیغه ‌های پمپ هیدرولیک پوسته آن و کاهش حجم این بسته ‌ها به هنگام حرکت از سمت مکش به سمت تخلیه و در نتیجه افزایش فشار جریانی است. از مشخصه های عمده پمپ‌های جابجایی مثبت ، ایجاد فشارهای بیشتر از  (bar 35) است. همان‌طور که اشاره شد ، پمپ های جابجایی مثبت براساس تغییر حجم فیزیکی محفظه پمپ کار می‌کنند که سیال در آن آب ‌بندی شده است.

بازده کل پمپ نمایانگر تمامی افت هایی است که در کوپلینگ ، محور وردی ، محفظه پمپ هیدرولیک و خروجی سیال اتفاق می‌افتد. با استفاده از بازده مکانیکی توان اصطکاکی پمپ یا PFHP را که بخشی از توان ترمزی ؛ BHP در محور ورودی پمپ است، می‌توان محاسبه کرد.

پمپ هیدرولیک جابجایی مثبت ثابت :

در این گونه پمپ ، جابجایی و دبی پمپ ثابت است و بنابراین حجم ثابتی از سیال در هر سیکل منتقل می‌شود. تغییر در دبی پمپ و نرخ جریانِ حجم با تغییر سرعت پمپ هیدرولیک امکان‌پذیر است که البته روش غیراستاندارد و نامطلوبی است و باعث خرابی پمپ می‌شود.

جهت دریافت مشاوره، خدمات و اطلاعات تکمیلی لطفا با فروشگاه صنعت هیدرولیک نمایندگی فروش محصولات و قطعات هیدرولیکی تماس حاصل نمایید

۶۶۶۸۳۲۶۰

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *