مقالات

علائم خرابی هیدروموتور

هیدروموتور به عنوان یکی از اجزای سیستم ها و دستگاه های هیدرولیکی است که وظیفه تبدیل انرژی هیدرولیکی به انرژی مکانیکی، امکان حرکت و کنترل دقیق را برای دستگاه فراهم میکند. این قطعه به مانند سایر قطعات صنعتی، احتمال خراب شدن و آسیب دیدگی دارد و در صورت خراب شدن هیدروموتور، میتواند باعث آسیب به سیستم شما شود. شناخت علت خرابی هیدروموتور و نشانه های آن میتواند کمک زیادی به شما کند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدن آن، در صورت آسیب دیدگی، بتوانید ایراد را به درستی شناسایی کنید و در صورت امکان آن را تعمیر کنید. در این مقاله از این فروشگاه هیدرولیک به بررسی نشانه های خرابی هیدروموتور به همراه دلایل خرابی آن میپردازیم و یکسری از مشکلات رایج آن را تحلیل میکنیم. پس تا انتها با صنعت هیدرولیک همراه باشید.

نشانه های خرابی هیدروموتور

به طور کلی نگهداری از هیدروموتور و استفاده صحیح از آن، با توجه به قیمت های بالای محصولات صنعتی، اهمیت بالایی دارد و باید نکاتی را برای نگهداری از آن رعایت کنید تا طول عمر آنها کاهش پیدا نکند. برخی از علائم خرابی هیدروموتور را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد که احتمال مشاهده آنها بیشتر است و در صورت دیدن این علامت ها باید نسبت به تعمیر و رفع آنها اقدام کنید. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که انواع هیدروموتور میتوانند دلایل و نشانه های متفاوتی در هنگام خرابی داشته باشند. مثلا هیدروموتور پیستونی علائم متفاوتی با هیدروموتور دنده ای دارد.

نشت روغن

نشت روغن یکی از علائمی است که باید سریعا آن را مورد بررسی قرار دهید. این مشکل میتواند نشانه خرابی قطعات مختلف داخلی سیستم هیدرولیک از جمله هیدروموتور باشد. در صورت عدم توجه به نشتی و کم شدن روغن، میتواند باعث آسیب جدی به قطعات دستگاه وارد شود و در صورتی که آسیب از هیدروموتور باشد، ممکن است دچار خرابی دائم یا سوختگی آن شود که نیاز به تعویض و خرید هیدروموتور پیدا کنید. همچنین نشتی داخلی باعث ایجاد پایین آمدن فشار سیستم و بالا رفتن حرارت آن می شود.

موارد زیر از دلایلی هستند که میتوانند باعث نشتی روغن هیدروموتور شوند:

  • خرابی درزگیرها و واشرها
  • میزان سایز بیش از حد مجاز
  • آسیب به محفظه و بدنه هیدروموتور
  • نصب نامناسب و عدم تنظیم صحیح
  • کیفیت پایین روغن هیدرولیک

عملکرد نامناسب سیستم هیدرولیکی

افت در راندمان و کاهش قدرت و سرعت سیستم‌های هیدرولیکی و همچنین کاهش بازدهی سیستم هیدرولیکی معمولاً اولین علامت‌هایی هستند که به وجود مشکل در این سیستم‌ها اشاره می‌کنند. هرگونه کاهش در سرعت به معنای کاهش جریان سیال (دبی) است و این کاهش می‌تواند ناشی از نشتی‌های داخلی یا خارجی در سیستم باشد. بنابراین، مشاهده این افت‌ها باید به عنوان نشانه‌ای برای بررسی و رفع مشکلات احتمالی در سیستم هیدرولیک در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید   فلو کنترل رکسروت REXROTH

داغ شدن روغن هیدرولیک و پمپ

در قطعات هیدرولیکی، آب‌بندهایی قرار داده شده که قادر به تحمل دماهای حداکثر ۸۰۰ درجه سلسیوس هستند. افزایش دما بیش از این مقدار می‌تواند به آسیب و خرابی این آب‌بندها منجر شود و همچنین باعث کاهش ویسکوزیته یا گرانروی روغن گردد که این موضوع می‌تواند به مشکلاتی در عملکرد سیستم هیدرولیکی منجر شود. حضور هوا در مدارهای هیدرولیکی ممکن است موجب افزایش دما شود، اما معمولاً افزایش دما به دلیل کاهش کارایی در انتقال حرارت یا تولید حرارت اضافی است. برای کنترل و کاهش دما در سیستم‌های هیدرولیکی، از مخازن روغن استفاده می‌شود که با محیط اطراف خود تبادل حرارت می‌کنند. این مخازن باید در محیطی قرار داشته باشند که جریان هوای ازاد در آنجا وجود داشته باشد تا حرارت به‌طور مؤثر منتقل شود.

در مواقعی که فشار سیستم هیدرولیکی بالا باشد و تولید حرارت افزایش یابد، یا در صورت عدم وجود فضای کافی برای نصب مخازن خنک‌کننده، استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده سیال، مانند رادیاتورها، ضروری است. این سیستم‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: خنک‌کننده‌های با هوا و خنک‌کننده‌های با آب. خنک‌کننده‌های هوا مناسب برای شرایطی اند که فضای کافی برای تهویه وجود دارد و نیاز به تبادل حرارت با محیط اطراف است. در عوض، خنک‌کننده‌های با آب برای موقعیت‌هایی که نیاز به خنک‌کنندگی مؤثرتر و سریع‌تری وجود دارد، استفاده می‌شوند و معمولاً برای کنترل دما در شرایط فشار بالا و تولید حرارت زیاد کاربرد دارند.

صدای غیرعادی از هیدروموتور

شنیده شدن صدای غیر معموا یکی دیگر از علائم خرابی هیدروموتور است. صدای غیرمعمول مانند ضربه یا وزوز ممکن است نشان‌دهنده ساییدگی، خرابی بلبرینگ‌ها، یا گیر کردن قطعات داخلی باشد. این مورد در هیدروموتور دنده ای بسیار دیده میشود. وجود هوا در مدار سیستم هیدرولیکی می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی و ضربه‌ مانند شود. علاوه بر این، هوا در سیستم معمولاً با علائمی مانند کف کردن روغن و حرکات ناگهانی و غیرمعمول در عملکرد سیستم همراه است. این نشانه‌ها نشان‌دهنده مشکلاتی در عملکرد سیستم هیدرولیکی هستند و باید به سرعت شناسایی و برطرف شوند تا از کاهش کارایی و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

لرزش بیش از حد

وجود لرزش زیاد و بیش از اندازه در سیستم هیدرولیکی میتواند یمی از نشانه های خرابی هیدروموتور باشد. این لرزش‌ها معمولاً به دلیل عدم تعادل در قطعات داخلی هیدروموتور ایجاد می‌شوند. هنگامی که برخی از قطعات داخلی هیدروموتور به درستی نصب نشده باشند یا دچار سایش شوند، عدم تعادل به وجود آمده و باعث لرزش غیرعادی در سیستم می‌شود. این لرزش ها را اگر جدی نگیرید میتوانند باعث آسیب دیدگی سایر قطعات سیستم هیدرولیکی نیز شوند.

بیشتر بخوانید   چرا پمپ هیدرولیک صدا میدهد؟

دلایل خرابی هیدروموتور

به علائم خرابی هیدروموتور اشاره کردیم. حال در این قسمت میخواهیم دلایل خراب شدن هیدروموتور را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم چه عواملی باعث بوجود امدن علائمی که توضیح دادیم میتوانند بشوند. دانستن و رفع این دلایل میتواند باعث کارکرد صحیح دستگاه هیدرولیکی شما و هیدروموتور و همچنین باعث افزایش طول عمر آنها شود.

کیفیت نامناسب روغن هیدرولیک

استفاده از روغن بی کیفیت و با تصفیه نامناسب که دارای ناخالصی و ذرات معلق باشد میتواند باعث رسیدن آنها به داخل هیدروموتور و آسیب دیدگی آن شود. این ذرات می‌توانند باعث خرابی و سایش سریع‌تر قطعات داخلی شوند. همچنین روغن هیدرولیک را باید به موقع تعویض کرد. عدم تعویض به موقع آن میتواند باعث کهنگی و خرابی روغن شود و در نتیجه اصطکاک و دما در داخل سیستم افزایش یافته و کارایی سیستم کاهش پیدا میکند.

سایش و فرسودگی

از مهمترین دلایلی که باعث خراب شدن هیدروموتور میشود سایش و فرسودگی قطعات داخلی آن است. این فرایند به مرور زمان رخ میدهد و در هیدروموتور هایی که قدیمی تر هستند، بیشتر دیده میشود. عواملی مثل محیطی که هیدروموتور در آن فعالیت میکند نیز در این فرایند تاثیر گذار است؛ اگر محیط آن محیط مرطوبی باشد این فرایند با سرعت بسیار بیشتری انجام میشود و عمر مفید قطعات کاهش پیدا میکند.

نقص در نصب و نگهداری

نصب نادرست و بی‌توجهی به نگهداری صحیح می‌تواند از دلایل اصلی خرابی هیدروموتور باشد. تنظیمات اشتباه، نصب نادرست قطعات، و عدم انجام بررسی‌ها و تعمیرات دوره‌ای می‌توانند به خرابی‌های زودتر از موعود منجر شوند. با نگهداری اصولی و بازبینی هیدروموتور، می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد و عمر مفید دستگاه را افزایش داد.

سخن پایانی

به طور کلی داشتن اطلاعاتی درباره هیدروموتور ها بسیار مهم و مفید است. دانستن علائم خرابی انواع هیدروموتور میتواند به رفع آن مشکلات و تصمیم گیری برای آنها کمک کند؛ همچنین دانستن روش های نگهداری صحیح از آنها بسیار مهم است تا عمر مفید دستگاه خود را بالا ببرید. در این مقاله به بررسی مهمترین نشانه ها و دلایل خرابی هیدروموتور پرداختیم و آنها را توضیح دادیم. شما میتوانید جهت خرید انواع هیدروموتور و همچنین انواع پمپ هیدرولیک صنعتی، از طریق لینک به دسته بندی آن مراجعه نمایید.

امیدواریم که از این مقاله از سایت صنعت هیدرولیک لذت برده باشید.

 

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =