پمپ هیدرولیک ماشین آلات راهسازی

پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

بررسی پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

امروزه در صنایع مختلف از پمپ هیدرولیک استفاده می‌شود که پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی یکی از انواع آن است. این پمپ‌ها در سیستم نقش قلب را ایفا کرده و از اهمیت بالایی برخوردارند. این پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و مهم است که حتماً با آن‌ها آشنا باشید تا در هنگام انتخاب بتوانید یک پمپ درست را تهیه کنید.

انواع پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

در بیل مکانیکی از انواع پمپ‌ها استفاده می‌شود. هر یک از انواع پمپ‌ها وظایف خاصی داشته و در صورتی که با مشکلی روبرو شوند، در عملکرد کلی بیل مکانیکی اختلال ایجاد می‌شود. پمپ‌های هیدرولیکی به کار رفته در بیل مکانیکی به چند نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پمپ مادر یا اصلی: این نوع پمپ‌ها معمولاً از نوع رفت و برگشتی یا همان پمپ پیستونی هستند که زاویه و دبی متغیری دارد. قدرت پمپاژ این پمپ زیاد است و متغیر بودن دبی آن کمک می‌کند تا بتوان فشار خروجی مورد نیاز را در شرایط مختلف کاری تنظیم کرد. (برای مطالعه بیشتر: “پمپ دبی متغیر چیست؟“)
  • پمپ گردان یا سوئینگ: این پمپ‌ها از نوع پیستونی زاویه ثابت بوده و در سیستم گردان عملکرد آن همانند هیدروموتور است. یعنی خود پمپ روغن هیدرولیک را پمپاژ نمی‌کند، بلکه به وسیله روغن هیدرولیکی که از پمپ مادر دریافت می‌کند، انرژی را مثل یک موتور به صورت چرخشی و دورانی تبدیل کرده و نیرو را به گیربکس منتقل می‌کند.
  • پمپ دنده‌ای یا سروو: این پمپ دنده ای در بیل‌های مکانیکی چرخ زنجیری استفاده شده و روغن هیدرولیک لازم برای لیور‌ها را فراهم می‌کند. در بیل مکانیکی چرخ لاستیکی نیز این پمپ روغن مورد استفاده برای ترمز و هیدرولیک فرمان را تأمین می‌کند. این قطعه وظیفه پمپاژ روغن هیدرولیک در سیستم بیل مکانیکی با حجم ثابت را برعهده دارد.
  • پمپ تراول یا حرکت: یکی دیگر از انواع پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی پمپ تراول یا حرکت است که از نوع پیستونی زاویه متغیر یا رفت و برگشتی است. تغییر زاویه پیستون دو یا سه حالت است که برای تغییر سرعت حرکت بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این قطعه مثل موتور گردان است که نیروی منتقل شده توسط پمپ مادر را به نیروی گردشی و دورانی تبدیل می‌کند. این عملکرد سبب می‌شود نیرو به گیربکس منتقل شده و بیل مکانیکی حرکت کند.

عیب‌یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی

سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی ممکن است مثل هر دستگاه دیگر دچار مشکلاتی شود. برای حل مشکلات و بهبود عملکرد بیل مکانیکی لازم است که چگونگی عیب‌یابی آن را بدانید. برخی روش‌های عیب‌یابی این سیستم به شرح ذیل هستند:

  • انجام بازرسی‌های حضوری و بصری: با انجام آزمایش‌های بصری اگر مشکلی وجود داشته باشد، نشانه‌های اولیه آن را کشف کرده و به شما کمک می‌کند تا آن را برطرف کنید. وقتی سیستم به طور حضوری بازرسی شود، مشکلاتی چون شل شدن اتصالات، نشتی و شیلنگ‌های آسیب دیده قابل مشاهده بوده و کمک می‌کند تا زودتر آن‌ها را حل کنید.
  • بررسی فیلتر‌ها و کیفیت مایعات: فیلتر‌های سیستم هیدرولیک را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت نیاز و برای تمیز ماندن مایع هیدرولیک آن را تعویض کنید. آلوده بودن مایع سبب می‌شود به قطعات آسیب وارد شده و سیستم عملکرد ناکارآمدی داشته باشد.
  • بررسی نشت مایعات هیدرولیک: شیلنگ‌ها، اتصالات، مهر و موم‌ها و اطراف اتصالات را بررسی کنید تا اگر نشتی وجود داشت متوجه آن شوید. معمولاً از طریق چاله‌های زیر بیل مکانیکی یا نقاط مرطوب می‌توان نشتی را تشخیص داد.
  • بررسی اتصالات و شیلنگ‌ها: تمامی شیلنگ‌ها و اتصالات را از نظر ضربه، سایش و یا آسیب بررسی کنید. برای مطمئن شدن از جریان مناسب سیال و جلوگیری از نشتی باید در اسرع وقت شیلنگ‌های آسیب دیده را تعویض کرد.
بیشتر بخوانید   پمپ هیدرولیک بلدوزر | معرفی انواع آن

معرفی انواع برند‌ها

برندهای مختلفی جهت تولید انواع پمپ هیدرولیک فعالیت دارند. هر برندی تلاش می‌کند تا در ساخت این محصولات از متریال و مواد اولیه مرغوب و باکیفیت استفاده کنند، که در نهایت محصول باکیفیتی را روانه بازار کنند. برخی از برندهای تولید کننده پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی به شرح ذیل هستند:

پمپ بیل مکانیکی کوماتسو

این پمپ محصول کشور ژاپن بوده و در بسیاری از کشور‌های جهان به فروش می‌رسد. کوماتسو بزرگترین سازنده بیل مکانیکی در جهان است که فعالیت خود را در شهر توکیو و از سال ۱۹۱۷ شروع کرد. تنوع محصولات این شرکت بالا بوده و ساخت آن‌ها براساس فشار مورد نیاز برای دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. این پمپ‌ها از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار بوده و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که مقاومت بالایی دارند؛ در نتیجه در برابر آسیب‌ها دچار صدمات جبران ناپذیر نخواهند شد.

پمپ بیل مکانیکی ولوو

ولوو شرکتی سوئدی است که خودرو‌های سنگین و قطعات آن‌ها چون پمپ بیل مکانیکی را تولید می‌کند. این شرکت در شهر گوتنبورگ و در سال ۱۹۲۴ فعالیت خود را شروع کرد و تا به امروز عملکرد موفقی داشته است. پمپ‌های این شرکت دارای ضمانت اصالت بوده و در برابر آسیب از مقاومت بالایی برخوردارند. شرکت ولوو محصولات خود را با بهترین متریال و تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته و روانه بازار می‌کند. این پمپ‌ها در مدل‌های مختلفی تولید شده و کیفیت و بازدهی بالایی دارند. هر کدام از این پمپ‌ها برای کاری مورد نیاز هستند که در هنگام تهیه آن بایستی به این مورد توجه کرد.

پمپ بیل مکانیکی کاترپیلار

این شرکت در سال ۱۹۲۵ و تأسیس شد و به ابر شرکت صنایع سنگین آمریکا معروف است. این شرکت محصولات مختلفی تولید می‌کند و آن‌ها را با بسیاری از کشور‌های جهان صادر می‌کند. پمپ‌های این شرکت از متریال مرغوب و درجه یک ساخته شده و از استاندارد بالایی برخوردار است.

پمپ بیل مکانیکی هیتاچی

 شرکت هیتاچی یک شرکت بزرگ ژاپنی است که محصولات خود را در سطح گسترده‌ای تولید می‌کند. پمپ بیل مکانیکی تولید شده توسط این برند کیفیت بالایی داشته و در بازار جهانی ثابت شده است. این محصولات ویژگی منحصر به فردی دارند و طبق نیاز شما تولید می‌شوند. در ساخت این محصول مواد مرغوب به کار رفته و طبق استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود.

نکات قابل توجه هنگام خرید پمپ بیل مکانیکی

خرید پمپ بیل مکانیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تنوع بالا و برندهای متفاوت در صورتی که اطلاعات لازم درباره این محصول نداشته باشید، امکان دارد دچار سردرگمی شوید. قبل از هر کاری هدف و کاربرد مدنظر خود را مشخص کنید. برخی از نکات قابل توجه در زمان خرید پمپ بیل مکانیکی عبارتند از:

  • نوع و طراحی پمپ: پمپ‌های به کار رفته در بیل مکانیکی در انواع و طرح‌های مختلفی موجود است که هر کدام ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارند. حتماً به طرح پمپ، زمین، شرایط کاری و الزامات تحرک دقت کرده و آن را در نظر بگیرید.
  • ارزیابی نیاز‌ها و حجم کار: نیاز‌ها و وظایفی که می‌خواهید پمپ برایتان انجام دهد، را ارزیابی کنید. مواردی چون ظرفیت بالابری، عمق حفاری، دسترسی و انواع موادی که با آن‌ها کار می‌کنید، را درنظر بگیرید. با انجام این ارزیابی می‌توانید اندازه دستگاه و مشخصاتی که نیاز‌های عملیاتی شما را رفع می‌کمد مشخص کنید.
  • عملکرد پمپ هیدرولیک: این پمپ حکم قلب بیل مکانیکی است و حرکات آن را تحت کنترل دارد. در این راستا باید ظرفیت فشار، دبی پمپ و عملکرد کلی پمپ را مورد بررسی قرار داد. پمپ انتخابی باید قدرت کافی داشته باشد و تضمین کند که دستگاه در انجام وظایفش کارآمد عمل خواهد کرد.
  • قیمت پمپ: در هنگام خرید پمپ بیل مکانیکی قیمت آن هم مهم است و باید با توجه به بودجه‌ای که دارید، یک پمپ مناسب انتخاب کنید. باید جدا از هزینه اولیه هزینه‌های عملیاتی، نگهداری و تعمیر آن را نیز درنظر بگیرید. البته لازم به ذکر است که ارزش و عملکرد خوب آن را نسبت به قیمت در اولویت قرار دهید.
بیشتر بخوانید   پمپ هیدرولیک گریدر

مطالعه بیشتر: “ انتخاب پمپ هیدرولیک مناسب

چگونگی تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

برای تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی مراحل ذیل را انجام دهید:

  • آشنایی با تجهیزات: قبل از آنکه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک پمپ مکانیکی را انجام دهید، باید با اجزای بیل مکانیکی آشنا باشید. در این صورت با مشخصات پمپ و مکانیسم‌های کنترل آشنا شده و می‌توانید تنظیمات دقیق‌تری را انجام دهید.
  • اندازه‌گیری فشار: اندازه‌گیری دقیق فشار برای تنظیم آن خیلی مهم است. فشار هیدرولیک فعلی را با یک فشارسنج قابل اعتماد اندازه گرفته تا درباره وضعیت اولیه سیستم اطلاعات بهتری داشته باشید. در این صورت تنظیمات دقیق‌تری خواهید داشت.
  • دستورالعمل‌های سازنده: این سیستم‌ها طراحی پیچیده‌ای دارند و سازندگان برای هر کدام از آن‌ها دستورالعمل خاصی درنظر گرفته‌اند. توصیه می‌شود حتماً دفترچه راهنما را خوانده سپس تنظیم را انجام دهید. با رعایت این دستورالعمل‌ها مطمئن می‌شوید که کار تنظیم بهینه و ایمن انجام شده است.
  • تنظیمات تدریجی: دقت کنید که به هیچ عنوان نباید تنظیم فشار پمپ شدید باشد، بلکه باید تغییرات را کم کم انجام داده و افزایش‌های کوچک را اعمال کرد. این کار جلوی وارد شدن فشار ناگهانی به قطعات را گرفته و شرایطی را برای تنظیم دقیق فراهم می‌کند.
  • تست عملیاتی: بعد از انجام هر مرحله باید آزمایش‌های عملیاتی را کامل انجام داده و عملکرد آن را در زمان انجام کار‌های مختلف مشاهده نمایید. نشانه‌هایی از نرم شدن حرکات، بهبود کارایی و کم شدن فشار روی سیستم را بررسی کنید. به طور دائم سطح دما را کنترل کنید، چون گرمای زیاد باعث تنظیمات نادرست فشار می‌شود.

نحوه شناسایی فشار استاندارد پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

برای تشخیص فشار استاندارد پمپ هیدرولیک اولین قدم این است که اطلاعاتی که توسط سازنده ارائه شده را بررسی کنید. در راهنما‌ها، اسناد فنی و مشخصاتی که سازنده ارائه می‌دهد، این اطلاعات موجود هستند. در دفترچه راهنما اطلاعات دقیقی درباره بیل مکانیکی و جزئیات سیستم ارائه شده است که یک منبع ارزشمند محسوب می‌شود. با مطالعه دفترچه راهنما درباره فشار استاندارد پمپ اطلاعاتی را دریافت کرده و درک درستی از دستگاه خواهید داشت. اگر اطلاعاتی که مورد نیاز است را در دفترچه راهنما پیدا نکردید، می‌توانید پمپ را بررسی کنید تا شاید اطلاعاتی به دست‌آورید. معمولاً سازندگان جزئیات را مستقیم بر روی آن می‌زنند تا فشار استاندارد به آسانی تشخیص داده شود. بعضی از بیل مکانیکی‌های مدرن دارای نمایشگر‌های دیجیتالی و ابزار‌های تشخیصی هستند که خیلی سریع اطلاعات دستگاه را نشان می‌دهند. در این صورت می‌توانید فشار فعلی را متوجه شده و فشار استاندارد را تأیید کرده و هر انحراف را شناسایی نمایید. در نهایت اگر نتوانستید فشار استاندارد را تشخیص دهید، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

خرید پمپ بیل مکانیکی

برای خرید پمپ بیل مکانیکی مجموعه صنعت هیدرولیک بهترین فروشگاه است. این مجموعه یکی از مراکز معتبری است که انواع برندهای تجهیزات هیدرولیک را وارد کرده و به فروش می رساند. مجموعه صنعت هیدرولیک وارد کننده انواع تجهیزات هیدرولیک ماشین‌آلات راهسازی است. از ویژگی‌های این مجموعه مشاوره رایگان است که کارشناسان متخصص آماده پاسخ به سؤالات شما هستند. شما می‌توانید از خدمات آن بهره‌مند شده و اطلاعاتی که نیاز دارید را دریافت کنید. قیمت پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی به دلیل نوسانات بازار، میزان خروجی پمپ، نوع پمپ، برند سازنده، کیفیت قطعات و… متغیر است. برای اطلاع دقیق از هزینه نهایی این محصول و تهیه مقرون به صرفه آن این شرکت بهترین انتخاب است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *