نمایش 1–10 از 50 نتیجه

پمپ هیدرولیک

در سیستم‌های هیدرولیکی، واحد تأمین قدرت را دو بخش اصلی یعنی یک محرک اولیه و یک پمپ هیدرولیک تشکیل می‌دهد. وظیفه محرک اولیه تأمین انرژی لازم برای به حرکت در آوردن پمپ است. در اینجا یک الکتروموتور یا یک موتور احتراقی می‌تواند به عنوان محرک اولیه استفاده شود. در قدم بعدی پمپ انرژی تولید شده توسط محرک را دریافت کرده و آن را به انرژی سیال تبدیل می‌کند.

برخلاف تصور رایج وظیفه پمپ هیدرولیک تولید و ایجاد فشار نیست. در واقع این نوع پمپ فقط به منظور ایجاد جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد و عامل دیگری موجب ایجاد فشار در سیستم است. زمانی که جریان سیال باعاملی روبه رو شود؛ مقاومت این عامل در برابر جریان سیال، فشار را به وجود می‌آورد.

پمپ هیدرولیک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سیستم هیدرولیک شامل دو مؤلفه اصلی یعنی محرک اولیه و پمپ هیدرولیک است. محرک اولیه که می‌تواند الکتروموتور یا موتور احتراقی باشد، وظیفه تامین انرژی لازم برای حرکت پمپ را برعهده دارد. پمپ، این انرژی را به انرژی سیال تبدیل می‌کند، که یک سیال جاری تحت فشار است. در صنعت، الکتروموتور‌ها به عنوان محرک اولیه استفاده می‌شوند، در حالی که در کاربرد‌هایی مانند راه‌سازی، موتور‌های احتراقی به عنوان محرک اولیه به کار ‌می‌روند.

در سیستم‌های هیدرواستاتیک، انتقال نیرو از طریق انتقال فشار سیال اتفاق می‌افتد، در حالی که در سیستم‌های هیدرودینامیک، جریان سیال وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد. سیستم‌های هیدرواستاتیک، که فشار قابل توجهی در سیال ندارند، به عنوان جزء سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک محسوب می‌شوند.

معمولاً برای سیستم‌های هیدرواستاتیک از پمپ هیدرولیک با جابجایی مثبت استفاده می‌شود. در این نوع سیستم برای انتقال سیال از مخزن به داخل پمپ مکش، باید خلاء ایجاد شود. افزایش حجم روشی است که به کمک آن می‌توان افت فشار را به وجود آورد. پس از افت فشار خلاء لازم فراهم می‌شود.

 در ادامه فرایند گردش، روغن محبوس شده داخل پمپ جابه جا و در نهایت به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود. با توجه به شرایط مختلف، حجم خاصی از سیال از پمپ خارج می‌شود. برای اندازه‌گیری و مشخص کردن حجم سیال خارج شده از پمپ، اصطلاح حجم جابجایی به کار می‌رود.

“برای مطالعه بیشتر در مورد اساس کار سیستم هیدرولیک مقاله هیدرولیک چیست؟ اساس کار یک سیستم هیدرولیکی چگونه است را مطالعه نمایید” .

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک یکی از ابزار‌های بسیار مهم در سیستم‌های هیدرولیکی است. این پمپ‌ها با توجه به نیاز‌های مختلف صنایع و کاربرد‌های متنوع، انواع و مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام با ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی طراحی شده‌اند. در ادامه این مدل‌ها با ویژگی‌هایشان معرفی و بررسی می‌شوند.

پمپ هیدرولیک چرخ دنده‌ای

پمپ‌ دنده‌ای یا چرخ دنده‌ای یکی از انواع پمپ‌های هیدرولیکی هستند که برای استفاده در ابزار و تجهیزات متحرک طراحی شده‌اند. برای ساخت این پمپ طراحی ساده و ابعاد کوچک در نظر گرفته شده است. با این حال، بازدهی آن‌ها به دلیل ساییدگی نسبتاً پایین است و این مشکل هزینه نگهداری و تعمیر این مدل پمپ هیدرولیک را افزایش می‌دهد.

پمپ دنده‌ای در فشار‌های حدود ۲۱۰ بار عملکرد بسیار خوبی دارد و شامل قطعات متحرکی است که به طور هماهنگ کار می‌کنند. این پمپ با توجه به کاربرد‌های مختلف در انواع مدل‌های متفاوت طراحی شده است که در ادامه بررسی می‌شوند.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای خارجی

پمپ‌های دنده‌ای خارجی به عنوان یکی از انواع پمپ‌های هیدرولیک دنده‌ای، به واسطه فرآیند چرخش دو چرخ دنده کار می‌کنند. در این پمپ‌ها، یکی از چرخ‌دنده‌ها به واسطه نیروی خارجی شروع به چرخش می‌کند. حرکت چرخ دنده اول منجر به چرخش دیگر چرخ‌دنده‌ها می‌شود. این نوع پمپ هیدرولیک معمولاً برای تأمین میزان پایین فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پمپ‌های دنده خارجی هیدرولیک با فشار کاری ۲۰۰ بار برای سیستم‌های مختلف مناسب هستند. لیتراژ خروجی این پمپ‌ها از ۱. ۵ لیتر بر دقیقه تا ۲۲۵ لیتر قابل تغییر است. از مهم‌ترین مزایای این نوع پمپ‌ها قیمت ارزان آن‌ها اشاره کرد. برند‌های معروف فامکو، گالتک (Galtech)، بوندیولی (Bondioli)، روکت (Roquet)، بوش رکسروت (Bosch Rexroth)، کاپرونی (Caproni)، رکستور (Rextour)، ZBF و آرافن از بهترین تولیدکننده‌های پمپ‌های دنده‌ای خارجی هستند.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای داخلی

پمپ دنده‌ای داخلی نوعی پمپ هیدرولیک است که معمولاً در صنایعی به کار می رود که راندمان بالا یا کم‌صدا بودن در زمان عملیات اهمیت دارد. در این نوع پمپ یک چرخ دنده ساده، چرخ دنده داخلی، پوسته و آب‌بندی هلالی تعبیه شده است. پمپ دنده‌ای داخلی جهت روغن کاری، نیاز دارد که در فشار کمتر از ۱۰۰۰ پوند بر اینچ قرار بگیرد. بازدهی این مدل پمپ معمولاً پس از مدتی به دلیل سایش کاهش می‌یابد. از انواع پمپ دنده‌ای داخلی می‌توان به پمپ‌های گوشواره‌ای هیدرولیک، پمپ‌های ژیروتوری هیدرولیک و پمپ‌های پیچی اشاره کرد.

پمپ هیدرولیک رینگ دنده‌ای

این مدل پمپ از دو بخش استاتور و روتور تشکیل شده است. این وسیله برای تولید جریان از حرکت سیاره‌ای روتور استفاده می‌کند.

پمپ دوک اسکرو

پمپ‌ هیدرولیک اسکرو یا حلزونی، به گروه پمپ‌های چرخدنده‌ای تعلق دارند. این مدل پمپ با استفاده از چرخ دنده‌های موجود داخل محفظه وظیفه خود را انجام می‌دهد. پمپ دوک اسکرو طوری طراحی شده است که صدای آن هنگام انجام عملیات تا حد امکان پایین باشد. این نوع پمپ با توجه به حجم جابجایی، در دسته جابه جایی ثابت قرار می‌گیرد اما مشخصات اصلی آن به پمپ‌های دنده داخلی شباهت دارد همچنین سرو صدای هردو مدل پمپ کم است. از اجزای تشکیل دهنده پمپ‌های اسکرو می‌توان به ۲یا ۳ چرخ دنده حلزونی و یک پوسته اشاره کرد.

در پمپ هیدرولیک اسکرو، چرخ دنده حلزونی که به محرک متصل است، دارای دندانه‌هایی با الگوی ساعتگرد است که حرکت دورانی را به دیگر چرخ‌های دنده حلزونی منتقل می‌کند. ساعتگرد بودن چرخ دنده حلزونی و پاد ساعتگرد بودن سایر چرخ دنده‌ها باعث ایجاد حرکت می‌شود. بر اثر این فرایندیک محفظه بسته میان چرخ دنده‌ها به وجود می‌آید. حرکت این محفظه از دهانه مکش شروع شده و بدون تغییر حجم تا سمت دهانه فشار ادامه پیدا می‌کند. این مسأله موجب یکنواخت و آرام بودن جریان شده و باعث می‌شود پمپ هنگام کار کمترین سروصدا را داشته باشد.

پمپ‌ هیدرولیک اسکرو به دو نوع خشک و مستغرق تقسیم می‌شود. این پمپ‌ها در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال، پمپ‌های مستغرق در آسانسور‌ها و بالابر‌ها و پمپ‌های خشک در سیستم‌های هیدرولیک صنعتی استفاده می‌شوند. لیتراژ خروجی این پمپ‌ها در بازه ۸ لیتر بر دقیقه تا ۱۲۰۰ لیتر بر دقیقه و فشار کاری آن‌ها ۴۰ بار است. از برند‌های معروف تولید‌کننده این نوع پمپ‌ها می‌توان به فامکو، ستیما (Settima) و سیم (Seim) اشاره کرد.

پمپ هیدرولیک پره‌ای

پمپ پره‌ای یکی از انواع پمپ‌های هیدرولیکی است که بارز‌ترین ویژگی آن کار با صدای بسیار پایین است. با وجود این نکته مثبت، پمپ پره‌ای محبوبیت نسبتاً بالایی دارد. تپش جریان این پمپ هنگام کار کردن بسیار پایین است. سرعت این مدل پمپ هیدرولیک تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد اما با وجود این سرعت بالا صدای آن هنگام کار کردن نسبت به دیگر پمپ‌ها بسیار پایین است.

پمپ پره‌ای به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بیشتر در ماشین آلات ریخته‌گری، ماشین آلات ساخت جاده و دیگر صنایع مربوطه به کار می‌رود. فشار عملکرد این مدل پمپ در بالاترین حد ۱۸۰ تا ۲۱۰ است. البته این ویژگی مربوط به پمپ‌های قدیمی‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد پمپ‌های پره‌ای جدیدی طراحی شده‌ که میزان فشار آن‌ها به راحتی به ۲۰۰بار تا ۳۰۰ بار نیز می‌رسد.

پمپ هیدرولیک دبی ثابت

پمپ‌ هیدرولیک با دبی ثابت، به پمپ‌هایی اشاره دارد که در طول عملکرد خود، حجم سیالی که از آن‌ها عبور می‌کند، ثابت است و نمی‌توان آن را تغییر داد. این نوع پمپ‌ها به عنوان یکی از دسته‌های اصلی پمپ‌های هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت اصلی پمپ‌های هیدرولیک دبی ثابت این است که برای کاربرد‌هایی که نیاز به جریان ثابت و پایدار دارند، بسیار مناسب هستند. این شامل کاربرد‌هایی مانند انتقال سیال در فرآیند‌های صنعتی، استفاده در سیستم‌های هیدرولیک ماشین‌آلات و همچنین در سیستم‌های آبیاری کشاورزی می‌شود.

هرچند که پمپ‌های هیدرولیک دبی ثابت از مزایای زیادی برخوردار هستند، اما محدودیت‌هایی نیز دارند. به عنوان مثال، برای تنظیم جریان سیال، نیاز است از سیستم‌های تنظیم فشار جانبی استفاده شود که این موضوع ممکن است چالش هایی را ایجاد کند؛ همچنین، در برخی از مواقع،لازم است جریان متغیر وجود داشته باشد. از این رو پمپ‌های هیدرولیک دبی متغیر از این نظر گزینه بهتری هستند.

پمپ هیدرولیک دبی متغیر

پمپ‌ هیدرولیک دبی متغیر، یک نوع پمپ است که می‌تواند جریان سیال خروجی خود را تغییر دهد. این پمپ‌ها به وسیله سیستم‌های کنترلی که فشار، سرعت یا دیگر پارامتر‌های مربوطه را تغییر می‌دهند، قابل تنظیم هستند. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز به جریان سیال متفاوت در سیستم‌های خود، از یک پمپ دبی متغیر استفاده کنند. به دلیل قابلیت تنظیم جریان سیال، پمپ‌های هیدرولیک دبی متغیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و برای کاربرد‌هایی که نیاز به کنترل دقیق و پیشرفته دارند، بسیار مفید هستند.

پمپ پیستونی

پمپ‌ پیستونی یک مدل پمپ‌ هیدرولیک با جابجایی مثبت است. این پمپ‌ها با مکانیزم دورانی کار می‌کنند و پیستون‌ها در سیلندر به سمت جلو و عقب حرکت کرده و روغن را به داخل سیلندر هیدرولیک کشیده و به سیستم پمپ منتقل می‌کنند. این نوع پمپ‌ها اغلب قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع پمپ‌های هیدرولیک دارند، اما با آب‌بندی دقیق پیستون، بازدهی و عمر آن‌ها به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد. اما باید توجه داشت که به دلیل پیچیدگی طراحی، تعمیر این پمپ‌ها ممکن است دشوار باشد.

پمپ پیستون محوری

پمپ‌ پیستونی محوری دارای حجم جابه‌جایی تعیین شده است که می‌توان آن را با در نظر گرفتن طول کورس جابه‌جایی هر پیستون، قطر هر پیستون و تعداد پیستون‌ها محاسبه کرد. با اضافه کردن یک مکانیزم تغییر دهنده در زاویه صفحه پشت پیستون‌ها، حجم جابه‌جایی پمپ هیدرولیک محوری قابل تغییر است. این تغییرات می‌تواند به صورت دستی، اتوماتیک یا از طریق سیستم جبران‌کننده کنترل شود. بیشترین میزان زاویه مربوط به صفحه زاویه گیر ۱۷. ۵ درجه است.

پمپ پیستونی شعاعی

ساختار پمپ پیستونی شعاعی از بلوک سیلندر با پیستون‌ها، رینگ عکس العمل و شیر مرکزی در قسمت روتور تشکیل می‌شود. پیستون‌ها در این پمپ‌ها در یک آرایش خطی بالای محور بادامکی تعبیه شده‌اند. در پمپ پیستون شعاعی، سوپاپ‌ها وظیفه و ورود و خروج جریان را برعهده دارند. این نوع پمپ‌ها با ویژگی‌هایی مانند بازده حجمی بالا و توانایی کار در فشار‌های ۱۰۰ بار و دبی‌های ۶۰۰ لیتر بر دقیقه، بسیار مفید هستند و بیشتردر مواری با نیاز به جابه‌جایی ثابت استفاده می‌شوند.

پمپ هیدرولیک دیافراگمی

پمپ هیدرولیک دیافراگمی عملکردی مشابه پمپ پیستونی دارد اما وجود دیافراگم انعطاف‌پذیر ضربانی به جای پیستون، ساختار این دو پمپ را متفاوت می‌کند. وجود این دیافراگم نکته مثبتی است؛ زیرا در پمپ پیستونی، سیال پمپاژ شده با پکینگ‌های پیستون تماس برقرار کرده و مشکل به وجود می‌آورد. اما این دو پمپ از نظر محل ورود و خروج سیال مشابه هستند. به این ترتیب در هر دو مدل، ورود و خروج سیال از طریق شیر‌های چک اتفاق می‌افتد.

دیافراگم می‌تواند به دو روش، توسط پیستونی که به طور مستقیم به آن متصل است یا توسط سیالی مانند هوای فشرده فعال شود. پمپ‌های دیافراگمی به صورت ضربانی مایعات، گاز‌ها یا مخلوط آن‌ها را پمپاژ می‌کنند. پمپ دیافراگمی به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند بهترین گزینه برای پمپاژ مایعاتی باشد که از ذرات جامد برخوردار هستند.

پمپ هیدرولیک جابجایی مثبت

پمپ جابجایی مثبت یک نوع پمپ هیدرولیک است که برای انتقال سیالات به صورت مثبت و به‌صورت پیوسته استفاده می‌شود. این پمپ‌ها از یک یا چند واحد جابجایی مثبت تشکیل شده‌اند که سیال را از یک نقطه ورودی به سمت یک نقطه خروجی جابجا می‌کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی این پمپ‌ها این است که آن‌ها قادرند فشار سیال را افزایش داده و حجم سیال را به صورت مثبت و با استفاده از انرژی مکانیکی تغییر دهند.

کاربردپمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک به عنوان یکی از ابزار‌های حیاتی در صنایع مختلف، از ماشین‌های موبایل، شناخته می‌شود. این پمپ‌ها به دلیل توانایی بالا در انتقال توان و قدرت، در بیشتر دستگاه‌های صنعتی و ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی، از جمله جرثقیل‌ها، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مهم‌ترین کاربرد‌های پمپ‌های هیدرولیک معرفی می‌شود:

برای مطالعه بیشتر، پیشنهاد میکنیم مقاله “مهم ترین کاربردهای هیدرولیک در صنعت” را مطالعه کنید.

بهترین پمپ هیدرولیک کدام است؟

انتخاب بهترین پمپ هیدرولیک به نیاز‌ها و شرایط خاص کاربر وابسته است. هر پمپ وظایف و کاربرد‌های مختلفی دارد و برای انتخاب بهترین پمپ باید به عواملی مانند حداکثر فشار کاری، حداکثر دبی خروجی، اندازه و وزن، بازدهی پمپ و سایر عوامل توجه کرد. برای مثال، در برخی موارد، پمپ‌های دنده‌ای به دلیل سادگی ساختار و قیمت مناسب، بهترین گزینه هستند، در حالی که در موارد دیگر، پمپ‌های پیستونی به دلیل قدرت بالا و قابلیت تنظیم جریان ممکن است بهترین انتخاب باشند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مهم‌ترین عوامل در انتخاب پمپ هیدرولیک مناسب اشاره خواهد شد. مشخصات پمپ هیدرولیک معمولا روی پلاکی که بر روی پمپ تعبیه شده نوشته شده است. مقاله ” راهنمای کامل آموزش پلاک خوانی پمپ های صنعتی ” را مطالعه کنید.

حداکثر فشار کاری

حداکثر فشار کاری یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب بهترینپمپ است. این مقدار نشان دهنده حداکثر فشاری است که پمپ می‌تواند تحمل کند. انتخاب پمپ با فشار کاری مناسب می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها منجر شود. در نتیجه، بررسی دقیق نیاز‌های سیستم و انتخاب پمپ با حداکثر فشار کاری مناسب، برای تضمین عملکرد مناسب پمپ ضروری است.

حداکثر دبی خروجی

حداکثر دبی خروجی یک پمپ هیدرولیک اهمیت بسیار زیادی در عملکرد پمپ دارد. این مقدار نشان‌دهنده حجم سیالی است که پمپ در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند به سیستم ارسال کند. انتخاب پمپ با حداکثر دبی خروجی از لحاظ کارایی، عملکرد و بهره‌وری انرژی بسیار مهم است. یک پمپ با دبی خروجی نامناسب ممکن است باعث ناکارآمدی سیستم و اتلاف انژری شود.

اندازه و وزن

اندازه و وزن پمپ اهمیت زیادی دارد. اندازه باید با فضای موجود برای نصب سازگاری داشته و وزن باید برای جابجایی و نصب آسان مناسب باشد.

آسان بودن شرایط تعمیر و تعویض

این ویژگی در مورد انتخاب یا خرید پمپ هیدرولیک بسیار مهم است؛ زیرا در صورت بروز مشکل یا نیاز به تعمیر، قابلیت دسترسی سریع و آسان به اجزاء می‌تواند زمان تعمیرات را کاهش دهد و هزینه‌های نگهداری را کمتر کند. بنابراین، انتخاب یک پمپ با قابلیت دسترسی و تعویض آسان اجزاء می‌تواند برای بهره‌وری و عمر  پمپ مفید باشد.

صدای پمپ

سر و صدای پمپ نیز یکی از مواردی است که در انتخاب بهترینپمپ نقش مهمی دارد. صدای پمپ می‌تواند نشان دهنده کیفیت ساخت و نحوه عملکرد پمپ باشد. پمپ‌هایی با صدای کمتر به طور معمول دارای قطعاتی با کیفیت بالا و عملکرد مناسب هستند؛ بنابراین، انتخاب پمپ هیدرولیک با سر و صدای کم می‌تواند به بهره‌وری سیستم و راحتی کاربران کمک کند.

نکات مهم در مورد تعمیرپمپ هیدرولیک

پمپ‌ هیدرولیک، همانند سایر تجهیزات صنعتی، نیازمند خدمات و نگهداری منظم است تا عملکرد بهینه داشته باشد و زمان عمر آن‌ افزایش یابد. در مبحث تعمیر پمپ‌های هیدرولیک، جلوگیری از نشتی روغن، خشک شدن پمپ، یا وجود لرزش‌های غیرعادی نمونه‌هایی از مشکلات ممکن در عملکرد پمپ هستند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر غیر عادی در عملکرد پمپ، به منظور جلوگیری از آسیب به پمپ و سایر تجهیزات هیدرولیک، نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

مهمترین علت های افت فشار پمپ هیدرولیک 

دلایل داغ شدن سیتسم هیدرولیک

قیمت پمپ هیدرولیک

قیمت پمپ هیدرولیک با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان قیمت ثابتی برای این محصول معرفی کرد. با این حال می‌توان بادر نظر گرفتن عوامل مؤثر در تعیین قیمت، میزان هزینه را حدس زد.

  • کیفیت و برند: پمپ‌های با کیفیت و معتبر معمولاً قیمت بالاتری دارند، اما به طور معمول عمر مفید و کارایی آن‌ها بیشتر است.
  • نوع پمپ: نوع پمپ می‌تواند در تعیین قیمت مؤثر باشد؛ زیرا هر نوع پمپ قیمت و عملکرد متفاوتی دارد.
  • ظرفیت و عملکرد: پمپ‌هایی با ظرفیت بالا و عملکرد پیچیده‌تر ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.
  • قطعات و مواد استفاده شده: استفاده از مواد با کیفیت بالا و قطعات مقاوم و پایدار، ممکن است قیمت پمپ را افزایش دهد، اما معمولاً باعث افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
  • خدمات پس از فروش: شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش مطلوبی ارائه می‌دهند معمولاً قیمت بالاتری دارند.

شما میتوانید تمام برندهای انواع پمپ هیدرولیک را از فروشگاه قطعات هیدرولیک صنعت هیدرولیک تهیه نمایید. برای راهنمایی و دریافت آخرین قیمت ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.