در حال نمایش یک نتیجه

هیدروموتور دنده ای GEAR MOTOR تجهیزاتی دوار هستند و در سیستم های هیدرولیکی کاربرد بسیار زیادی دارند. گفته شد که موتور های هیدرولیک در سه دسته دنده ای، پره ای و پیستونی وجود دارند و توضیحات مختصری از آنها داده شد و در ادامه قصد توضیح دقیق تری از هیدروموتور های دنده ای را داریم.


هیدروموتور های دنده ای از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با پمپ های دنده ای دارند و به صورت یک واحد با جابه جایی ثابت عمل می کنند. میزان حجم سیال ورودی به هیدروموتور های دنده ای تاثیر مستقیم در میزان سرعت دورانی می گذارد و در اصل می توان گفت که سرعت دوران در هیدروموتور ها با توجه به حجم سیال ورودی تغییر می کند، پس می توان در نظر داشت که به منظور کنترل سرعت چرخش می توانیم از این ویژگی ذکر شده استفاده کرد.


معمولا ماکزیمم سرعت دوران برای هیدروموتور های دنده ای 1000 rpm است و درصورتی که طراح تمایل به نیرو های بیشتر داشته باشد، شفت خروجی این دسته از هیدروموتور ها را به گیربکس مناسبی متصل می کند و به این ترتیب به کمک گیربکس حرکت های چرخشی هیدروموتور کنترل شده و در نهایت سرعت کاهش یافته و قدرت افزایش خواهد یافت. هرگاه بخواهیم بالانس هیدرولیکی را از نظر فشار در هیدروموتور دنده ای ایجاد کنیم، کافیست تا راهگاه هایی بین مجاری ورودی و خروجی ایجاد شود تا نیرو های فشاری محفظه های کم فشار و پر فشار را نظیر به نظیر مقابل هم قرار داد تا توسط آن بالانس هیدرولیک برقرار شود.


جهت دریافت مشاوره، خرید، فروش، تامین قطعات و همچنین تعمیر انواع هیدروموتور دنده ای GEAR MOTOR با کارشناسان زبده ما در فروشگاه صنعت هیدرولیک تماس حاصل نمایید. شماره تماس: ۶۶۶۸۳۲۶۰


مشخصات فنی هیدروموتور دنده ای

هیدروموتور دنده ای

شکل بالا نمای شماتیکی از هیدروموتور دنده ای را نشان می دهند. اصول کار یک موتور دورانی با دنده های خارجی به این ترتیب است که در قسمت ورودی دو دندانه در اثر نیروی وارد شده از سمت روغن پرفشار، چرخ دنده های هیدروموتور را در جهت نشان داده شده می چرخانند و به این ترتیب با درگیر شدن دو دندانه با هم، گشتاور تولید می شود. حین عبور روغن از فضای بین پوسته و دندانه ها، فشار در دو جهت وارد شده و تاثیری در گشتاور خروجی نخواهد گذاشت و در نهایت فشار مخالف حرکت مخزن روی دو دندانه آخر وارد می شود.


می دانیم که در هیدروموتور های دنده ای، گشتاور در نتیجه عملکرد لحظه ای فشار سیال روی دندانه ها ایجاد می شود که آن خود وابسته به وضعیت درگیری دندانه ها می تواند تغییر کند. طبق آنچه بیان شد واضح است که با افزایش تعداد دندانه ها در یک موتور، کاهش تغییرات گشتاور را داشته و در نهایت قدرت خروجی هیدروموتور پایین خواهد آمد.


در هیدروموتور ها حداقل سرعت به منظور رسیدن به عملکردی یکنواخت و آرام محدود می شود. با توجه به نوع طراحی و ابعاد هیدروموتور برای عملکرد آرام در محدوده 400 تا 1000 rpm پیشنهاد می شود؛ البته لازم به تاکید است که برای دست یافتن به سرعت های کمتر می توان هیدروموتور را به جعبه دنده کاهنده متصل نمود.

هیدروموتور های دنده خارجی را می توان برای کار در یک جهت یا دو جهت طراحی کرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که معکوس شدن جهت دوران موتور یک جهته، به آببند ها آسیب وارد می کند. هیدروموتور های دنده ای در سرعت های بالا و گشتاور های پایین راه اندازی می شوند و هنگام پایین بودن راندمان کلی اشکالی ایجاد نمی کند (بازده ای حدود 90 درصد)، مورد استفاده قرار می گیرند.


جهت دریافت مشاوره، خرید، فروش، تامین قطعات و همچنین تعمیر انواع هیدروموتور دنده ای GEAR MOTOR با کارشناسان زبده ما در فروشگاه صنعت هیدرولیک تماس حاصل نمایید. شماره تماس: ۶۶۶۸۳۲۶۰


مزیت هیدروموتور های دنده ای

مزیت عمده این دسته از هیدروموتور ها در طراحی ساده و قیمت پایین آنها است. همچنین ابعاد کوچک و سرعت و توان مناسب این هیدروموتور ها، آنها را برای به حرکت درآوردن محور های دورانی ماشین های ابزار ایده آل کرده است.


نحوه انتخاب هیدروموتور های دنده ای

پارامتر های موثر برای انتخاب هیدروموتور های دنده ای درست مانند انتخاب همه هیدروموتور ها است و شامل مشخص کردن دور، توان و گشتاور می شود، البته مشخص کردن موارد زیر هم برای انتخاب هیدروموتور دنده ای کارآمد است:

  • مشخص کردن حجم جا به جایی روغن برحسب سانتی متر مکعب.
  • ماکزیمم دبی خروجی و ماکزیمم سرعتی که از هیدروموتور انتظار می رود.
  • ثابت گشتاور و ماکزیمم گشتاوری که سیستم برای آن طراحی شده است.

گفته شد که گشتاور هیدروموتور ها یک عامل مهم برای انتخاب آنهاست. آنچه در یک مدار هیدرولیکی رخ می دهد به این ترتیب است که سیلندر ها با وارد کردن فشار به سطح پیستون، نیرو تولید می کنند و سپس این هیدروموتور ها هستند که فشار سیال را به سطح پره ها، چرخ دنده ها و پیستون ها وارد کرده و گشتاور تولید می کنند و در نتیجه خروجی یک موتور به اندازه موتور یا همان حجم جابه جایی و فشار سیال در سیستم بستگی دارد. اگر بخواهیم این موضوع را از روش محاسباتی مورد بررسی قرار دهیم. معادله ای به فرم زیر خواهیم داشت:

T= (VM – ΔP) / (2 × π)

در رابطه بالا با ضرب حجم جابه جایی موتور (با واحد m3⁄rev) در اختلاف فشار ایجاد شده بین اتصالات ورودی و خروجی موتور (با واحد N⁄m2) و تقسیم آن به عدد ذکر شده می توان مقدار گشتاور تئوری را محاسبه کرد. نکته قابل توجه در این است که همواره گشتاور مقداری کمتر از گشتاور تئوری محاسبه شده است و دلیل این امر افت های ایجاد شده به دلیل اصطکاک های موجود در موتور است. البته نمودار هایی برای گشتاور های واقعی هر هیدروموتور توسط شرکت سازند ترسیم شده و در کاتالوگ مربوط به آنها قرار داده می شود که اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد هیدروموتور ها بدست می دهد.


عامل مهم دیگری که برای انتخاب هیدروموتور ها قید شد، سرعت موتور های هیدرولیکی است. می دانیم که سرعت دورانی یک هیدروموتور به دو عامل مهم شدت جریان ورودی و حجم جا به جایی موتور وابسته است. واضح است که هرچه موتور بزرگتر باشد، سرعت آن در شدت جریان ثابت، کمتر است. شدت جریان لازم برای بدست آوردن یک سرعت گردشی خاص در یک موتور را می توانیم به کمک رابطه زیر محاسبه کنیم.

QT= VM ×N

در این رابطه با ضرب کردن سرعت گردشی مورد نظر (برحسب rev⁄min) در حجم جا به جایی هیدروموتور (برحسب m3⁄rev) می توان شدت جریان تئوریک مورد نیاز هیدروموتور را محاسبه کرد. البته لازم به یادآوری است که با توجه به نشتی هایی که داخل موتور هست، باید شدت جریان واقعی را بیشتر در نظر گرفت.


همه چیز درباره ی هیدروموتور دنده ای

هیدروموتور دنده ای وسیله ای چرخان است که اصلی ترین کار آن تبدیل انرژی هیدرولیکی به انرژی مکانیکی می باشد. هیدروموتور ها به چند دسته تقسیم میشوند که از جمله آن ها دنده ای، پره ای، اوربیتالی، شعاعی، پیستونی و … را میتوان نام برد؛ البته خود هیدروموتور دنده ای به چند زیر گروه آته، اصلی، دنده ای و ستاره ای و… تقسیم میشود. اصلی ترین سنجش و یکای آن ها اسب بخار و کیلو وات است.

ساز و کار اصلی هیدروموتور دنده ای با پمپ هیدرولیک دنده ای شباهت زیادی دارد، یعنی دو چرخنده درون یک پوسته دارد و قانون حرکت رفت و برگشت پیستون را مورد اطاعت قرار میدهد، اگرچه حرکت محوری می باشد پیستون های دایره مانند بر روی محفظه روتور یا بلوک سیلندر قرار گرفته اند چرخاننده محور این محفظه شفتی است که با پیستون پمپ کننده هم تراز است و اما تفاوتی که دارد این است که چیزی که باعث چرخش شفت خروجی میشود روغن است.

حجم ورودی سیال است که سرعت دورانی این هیدروموتور را تعیین میکند و با تغییر در میزان حجم ورودی سیال سرعت دورانی آن دچار تغییر میشود.این هیدروموتور ها آنچنان سریع هستند که سرعت آن ها حتی به ۱۰۰۰rpm (دور بر دقیقه)هم میرسد، به گیربکس های کاهنده سرعت و افزایش دهنده قدرت متصل اند و خروجی گیربکس را برای حرکت دورانی مورد استفاده قرار میدهند.برای اینکه بتوانیم بالانس هیدرولیکی در این هیدروموتور ایجاد کنیم می بایست قسمت خروجی به ورودی را باز گذاشته که با این حالت قسمت های کم فشار و پرفشار در مقابل یکدیگر قرار گرفته، بالانس هیدرولیکی ایجاد خواهد شد و سرعت و قدرت یکنواخت خواهد شد.


هیدروموتور دنده ای چه کاربرد هایی دارد؟
امروزه در صنعت استفاده گسترده ای از انواع هیدروموتور ها از جمله هیدروموتور دنده ای میشود که از عمده ترین مکان ها که به هیدروموتور نیاز دارد عبارتند از صنایع سیمان، انواع و اقسام معادن، ماشین آلات کارخانه ها،خودرو سازی، صنایع فولاد و….در دنیای صنعتی امروز نیاز به هیدروموتور ها بیش از گذشته احساس میشود.

هیدروموتور دنده ای چگونه کار میکند؟
هیدروموتور دنده ای به گونه ای طراحی شده که هر دندانه داخلی آن با دندانه خارجی در ارتباط است و نیروی سیال هر دو دندانه خارجی و داخلی را می چرخاند محور داخلی با محور موتور دارای یک مرکزیت واحد است و فاصله آن با محور خارجی ثابت و بدون تغییر است،همچنین داشتن یک دندانه اضافی چرخ دنده خارجی نسبت به چرخ دنده داخلی و داشتن سازوکار حرکتی محوری از ویژگی های مهم این وسیله هستند؛کوپلینگ،کوماتور و صفحه شیردار از جمله اجزای پیچیده و نسبتا پیشرفته این وسیله هستند.

هیدروموتورهای دنده ای با سرعت بسیار بالایی کار می کنند.
نحوه کار و مزایای پمپ های دنده ای

مزایای این هیدروموتور ها:
سرعت بیشتری نسبت به دیگر هیدروموتور ها دارد و در سرعت های مختلف عملکردی نرم،روان و مناسب دارد.
در شرایط سخت کاری استحکام و استقامت این را دارد که به مدت طولانی کار کند و در برابر آسیب های وارده مقاومت نشان دهد.
بسیار مناسب طراحی شده و حداقل مکان ممکن را (نسبت به سایر هیدروموتور ها) اشغال می کند.
یاتاقان هایش در برابر نیروی محوری و شعاعی استحکام بالایی دارند و به راحتی معیوب نمیشوند.
در سیستمهای مدار باز و مداربسته کاربرد دارند.
بازدهی بالایی را نصیب افراد و سایر ماشین آلات میکند.


جهت دریافت مشاوره، خرید، فروش، تامین قطعات و همچنین تعمیر انواع هیدروموتور دنده ای با کارشناسان زبده ما در فروشگاه صنعت هیدرولیک تماس حاصل نمایید. شماره تماس: ۶۶۶۸۳۲۶۰